Show simple item record

dc.contributor.authorHara, Kari
dc.date.accessioned2013-05-22T09:55:26Z
dc.date.available2013-05-22T09:55:26Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1261841
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41534
dc.description.abstractKetterä ohjelmistokehitys muuttaa merkittävästi asiakkaan roolia verrattuna perinteiseen ohjelmistokehitykseen. Tämä muutos merkitsee asiakkaalle paitsi uusia mahdollisuuksia, myös uusia haasteita, joista menestyksekäs selviytyminen puolestaan vaatii uudenlaisia taitoja. Nämä haasteet sekä keinot niistä selviytymiseksi ovat kuitenkin jääneet merkittävyyteensä nähden vähäiselle huomiolle tutkimuksessa. Tässä tutkielmassa käsitelläänkin nimenomaan näitä ketterän ohjelmistokehityksen haasteita ja onnistumisen edellytyksiä asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaan näkökulman ketterään ohjelmistokehitykseen määritellään sisältävän kolme merkittävää osaa: sopimuksen tekeminen, kehitettävän ohjelmiston arvon määrittäminen ja osallistuminen kehittämisen aikana. Sopimuksen tekemistä käsittelevään osaan sisältyy yleisesti käytettyjen sopimusmallien esittely ja arviointi asiakkaan näkökulmasta. Arvon määrittämistä käsittelevään osaan puolestaan sisältyy yleisesti käytettyjen arvon määrittämisen menetelmien esittely ja arviointi asiakkaan näkökulmasta. Kehittämisen aikaista osallistumista käsittelevään osaan sisältyy yleisesti käytettyjen asiakkaan osallistumisen aktiviteettien esittely ja arviointi asiakkaan näkökulmasta. Lopuksi asiakkaan näkökulman kolme osaa liitetään yhteen tarkastelemalla niiden välisiä vuorovaikutussuhteita ja muodostetaan siten ketterän ohjelmistokehityksen kokonaiskuva asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaan näkökulman kolmen osan käsittelyn tuloksena löydetään selviä eroavuuksia sopimusmallien, arvon määrittämisen menetelmien ja osallistumisen aktiviteettien välillä niin niiden käyttökelpoisuudessa, sopivuudessa ketterään kehittämiseen kuin myös edullisuudessa asiakkaalle. Näkökulman eri osien vuorovaikutussuhteiden analysointi puolestaan antaa kokonaiskuvan asiakkaan menestyksekkään toiminnan edellytyksistä, jota vahvistaa myös esitetty prosessimalli asiakkaan toiminnasta ketterässä ohjelmistokehityksessä. Tutkielma on käsitteellis-teoreettinen ja perustuu aihealueelta julkaistuihin teoreettisiin ja empiirisiin tutkimuksiin.fi
dc.description.abstractAgile software development significantly changes the role of the customer compared to traditional software development. To the customer this change means not only new opportunities but also new challenges and surviving these challenges successfully requires a new set of skills from the customer. These challenges and different ways to manage them are, however, largely neglected in the current research compared to their significance. This thesis deals specifically with these agile software development challenges and keys to success from the customer’s point of view. Customer's point of view to agile software development is defined to include three parts: contract negotiation, determination of the value of the software under development, and participation during the development. The first part concerning the contract negotiation includes an introduction of commonly used contract models and their evaluation from the customer's point of view. The second part concerning value determination in turn includes an introduction of commonly used methods for determining the value of the software under development and their evaluation from the customer’s point of view. The third part concerning the participation during the development includes an introduction of commonly used customer participation activities and their evaluation from the customer’s point of view. Finally these tree parts of the customer’s point of view are combined by considering their mutual interactions and thereby forming an overall picture of the agile software development from the customer’s point of view. Based on the results of the aforementioned evaluations, several clear distinctions are found in the contract models, methods for determining the value and participation activities in terms of their usefulness, suitability for agile development and favorability for the customer. The analysis of the interactions between the parts of the customer’s point of view offers in turn an overall picture on the conditions of a successful operation by the customer. This overall picture is also strengthened by a proposed process model of the customer’s operation in agile software development. The thesis is performed as a theoretical study, and it is based on theoretical and empirical studies published on the subject area.en
dc.format.extent104 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherohjelmistokehitys
dc.subject.otherketterät menetelmät
dc.subject.otherasiakkaat
dc.subject.otherohjelmistoliiketoiminta
dc.titleKetterä ohjelmistokehitys asiakkaan näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201305221749
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojenkäsittelytiedefi
dc.date.updated2013-05-22T09:55:26Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoohjelmistokehitys
dc.subject.ysoketterät menetelmät
dc.subject.ysoasiakkaat
dc.subject.ysoohjelmistoliiketoiminta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record