Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKärkkäinen, Leena
dc.date.accessioned2013-05-20T11:26:36Z
dc.date.available2013-05-20T11:26:36Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1261432
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41499
dc.description.abstractTiivistelmä – Abstract Globaalikasvatus kuuluu jokaiselle – niin lapselle kuin aikuisellekin – eritoten siitä syystä, että globaalissa maailmassamme vieraisiin kulttuureihin törmääminen ja yhteistyön tekeminen vieraita kulttuureita edustavien ihmisten kanssa on välttämätöntä. On siis tärkeää, että koululaiset oppivat suvaitsemaan ja arvostamaan vieraita kulttuureita. Suvaitsemattomuudesta vieraita kulttuureita kohtaan on kuitenkin lähiaikoina keskusteltu paljon suomalaisessa mediassa. Myös kielten lukumäärä, joita nuoret valitsevat koulussa on laskenut, vaikkakin vieraita kieliä opiskellaan kouluissa prosentuaalisesti yhtä paljon kuin ennenkin. Vaikka vieraiden kielten tunneilla usein tutustutaankin vieraisiin kulttuureihin, pelkkä kieleen ja siihen liittyvään kulttuuriin tutustuminen eivät riitä takaamaan sitä, että oppija myös aidosti tulisi ymmärtämään ja arvostamaan vierasta kulttuuria. Tämä pro gradu-tutkielma keskittyy suvaitsevaisuus- ja globaalikasvatukseen vieraiden kielten oppimisen yhteydessä. Jotta aiheesta olisi konkreettista hyötyä, loin materiaalipaketin – tarkemmin ilmaistuna opettajan käsikirjan – globaalikasvatukseen keskittyvää englanninkielistä kielikerhoa varten. Vastaavanlaista ei ole tietääkseni aiemmin tehty alakoulun 6-luokalle. Materiaalipaketin tarkoituksena on opettaa oppilaille vieraiden kulttuurien arvostusta englantia puhuvan maailman kontekstissa. Materiaalipaketti koostuu kahdeksastatoista tuntisuunnitelmasta tehtävineen ja materiaaleineen, joiden pohjalta opettajan tulee pystyä järjestämään ja opettamaan kielikerhon tunnit. Materiaalipaketin alussa on myös johdanto, jossa opettajalle annetaan ohjeita materiaalipaketin käyttöä ja tuntien pitämistä varten. Materiaalipaketti on jaettu kuuteen osioon, joista jokainen koostuu kolmesta 45 minuuttia kestävästä kerhokerrasta. Jokaisen osion alussa on lyhyt johdanto osion teemaan. Ensimmäinen kuudesta osiosta käsittelee kielikerhoon perehdyttämistä kun taas viimeisessä osiossa käydään läpi jo käytyä kielikerhoa. Toinen, kolmas, neljäs ja viides osio ovat maakohtaisia – joista kaikki ovat maita, joissa englanti on vähintään yksi virallisista kielistä – johonkin yleisempään teemaan liitettynä.fi
dc.format.extent56, 111 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherGlobal education
dc.subject.otherCLIL
dc.subject.othermaterial package
dc.titleAn English language club on global education for 6th graders : a teacher's handbook
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201305201713
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2013-05-20T11:26:36Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoglobaalikasvatus
dc.subject.ysovieraskielinen opetus
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot