An English language club on global education for 6th graders : a teacher's handbook
Tiivistelmä – Abstract
Globaalikasvatus kuuluu jokaiselle – niin lapselle kuin aikuisellekin – eritoten siitä syystä, että globaalissa maailmassamme vieraisiin kulttuureihin törmääminen ja yhteistyön tekeminen vieraita kulttuureita edustavien ihmisten kanssa on välttämätöntä. On siis tärkeää, että koululaiset oppivat suvaitsemaan ja arvostamaan vieraita kulttuureita. Suvaitsemattomuudesta vieraita kulttuureita kohtaan on kuitenkin lähiaikoina keskusteltu paljon suomalaisessa mediassa. Myös kielten lukumäärä, joita nuoret valitsevat koulussa on laskenut, vaikkakin vieraita kieliä opiskellaan kouluissa prosentuaalisesti yhtä paljon kuin ennenkin. Vaikka vieraiden kielten tunneilla usein tutustutaankin vieraisiin kulttuureihin, pelkkä kieleen ja siihen liittyvään kulttuuriin tutustuminen eivät riitä takaamaan sitä, että oppija myös aidosti tulisi ymmärtämään ja arvostamaan vierasta kulttuuria.
Tämä pro gradu-tutkielma keskittyy suvaitsevaisuus- ja globaalikasvatukseen vieraiden kielten oppimisen yhteydessä. Jotta aiheesta olisi konkreettista hyötyä, loin materiaalipaketin – tarkemmin ilmaistuna opettajan käsikirjan – globaalikasvatukseen keskittyvää englanninkielistä kielikerhoa varten. Vastaavanlaista ei ole tietääkseni aiemmin tehty alakoulun 6-luokalle. Materiaalipaketin tarkoituksena on opettaa oppilaille vieraiden kulttuurien arvostusta englantia puhuvan maailman kontekstissa.
Materiaalipaketti koostuu kahdeksastatoista tuntisuunnitelmasta tehtävineen ja materiaaleineen, joiden pohjalta opettajan tulee pystyä järjestämään ja opettamaan kielikerhon tunnit. Materiaalipaketin alussa on myös johdanto, jossa opettajalle annetaan ohjeita materiaalipaketin käyttöä ja tuntien pitämistä varten. Materiaalipaketti on jaettu kuuteen osioon, joista jokainen koostuu kolmesta 45 minuuttia kestävästä kerhokerrasta. Jokaisen osion alussa on lyhyt johdanto osion teemaan. Ensimmäinen kuudesta osiosta käsittelee kielikerhoon perehdyttämistä kun taas viimeisessä osiossa käydään läpi jo käytyä kielikerhoa. Toinen, kolmas, neljäs ja viides osio ovat maakohtaisia – joista kaikki ovat maita, joissa englanti on vähintään yksi virallisista kielistä – johonkin yleisempään teemaan liitettynä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24512]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school
Ainikkamäki, Eeva-Maija (2013)Koulutusjärjestelmät ovat kautta aikojen pyrkineet vastaamaan tarpeisiin, joita sen hetkinen maailma on sille luonut. Nykyaikana globalisaatio ja kansainvälistyminen ovat tuoneet omat haasteensa koulutusjärjestelmille. ... -
Exploiting children's literature in EFL teaching from the different learners' point of view : a differentiated teaching material package for fourth graders
Kivelä, Kirsti (2016)Kirjallisuuden hyödyntäminen kieltenopetuksessa Suomessa on ollut suhteellisen vähäistä. Kirjallisuuden käyttö kielten opetuksessa tarjoaa kuitenkin enemmän hyötyjä kuin haasteita. Kielen oppimisen lisäksi kirjallisuuden ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers
Autio, Laura Kaarina (2012)Autenttisuutta kieltenopetuksessa on käsitelty vuosien mittaan monesta eri näkökulmasta. Laajimmassa määritelmässä autenttiseksi oppimiseksi mielletään kaikki mikä on oppijalle keskeistä kun taas kapeimmassa määritelmässä ...