Pienryhmätoiminta päiväkodin lapsiryhmätoiminnan järjestämisen keinona
Pienryhmätoiminta on tapa organisoida lapsiryhmätoimintaa päiväkodeissa. Sitä on toteutettu useissa eri päiväkodeissa, mutta tieteellistä tutkimusta siitä ei ole. Myöskään määritelmää pienryhmätoiminta -käsitteelle ei ole olemassa. Pienryhmätoiminnan järjestämiseen liittyvä tieto leviää työntekijöiden puheen välityksellä toisille. Jotta pienryhmätoimintaa voidaan kehittää ja arvioida, tarvitaan arkitiedon rinnalle myös tutkimustietoa.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin päiväkodissa toteutettavaa pienryhmätoimintaa haastattelemalla 12 päiväkodin työntekijää. Tarkoituksena oli selvittää millaista päiväkodin pienryhmätoiminta on sekä mitä pienryhmätoiminnan toteuttaminen edellyttää varhaiskasvatustyön järjestämiseltä. Työntekijöiden haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja aineiston analyysi suoritettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Haastatteluiden mukaan lapsia jaetaan kahdella tavalla pienryhmiin. Peruslapsiryhmää voidaan jakaa kiinteisiin pienryhmiin, joissa lapset ovat aina samat, tai muuttuviin pienryhmiin, joissa lapset vaihtelevat. Pienryhmissä ohjaava aikuinen voi olla aina sama tai vaihtua. Pienryhmien ryhmäkokoihin vaikuttavat ryhmän lapsien ikä. Tutkimukseen osallistuneiden työntekijöiden päiväkodeissa pienryhmätoimintaa toteutetaan vain aamupäivisin, mikä määritellään pienryhmäajaksi. Pienryhmätoimintaa toteutetaan päivittäin tai 3–4 päivänä viikossa. Päiviä, jolloin pienryhmätoimintaa toteutetaan, kutsutaan pienryhmäpäiviksi. Lapsiryhmän eri pienryhmillä voi olla keskenään sama toiminta kaikilla tai erilainen toiminta kaikilla. Jotta pienryhmätoiminnan toteuttaminen on mahdollista, tarvitaan toiminnan, päivärytmin ja tilojen käytön porrastamista, aikataulutuksen suunnittelua, yhteisiä sopimuksia ja aikataulun noudattamista sekä aikuisten välistä yhteistyötä, johon kuuluu sitoutuminen, sopimusten tekeminen ja yhteisten periaatteiden löytyminen.
Tutkimus ei anna kattavaa kuvaa päiväkodissa toteutettavasta pienryhmätoiminnasta, vaan tuo esiin päiväkodeissa esiintyviä tapoja toteuttaa lapsiryhmätoimintaa pienemmissä ryhmissä. Vaikka pienryhmätoiminnan toteuttamiseen liittyvistä asioista ei ohjata varhaiskasvatuksen normiohjauksessa ja kasvattajien arvoilla on merkitystä siihen, miten sitä toteutetaan, silti yhtäläisyyksiä on havaittavissa eri päiväkotien välillä. Tässä tutkimuksessa muodostui määritelmä päiväkodissa toteuttavalla pienryhmätoiminnalle. Tutkimusta voidaan hyödyntää päiväkodissa toteutettavan pienryhmätoiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pedagogical small group approach in a day care center
Lonka, Saana (2016)Lonka, Saana. 2016. Pedagogical Small Group Approach in a Day Care Center. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 84 sivua + liitteet. Tämän pro gradu -tutkielman ... -
Päiväkodin pedagoginen johtajuus : johtajan "tuntosarvina" työyhteisö, asiakasperheet ja lapset
Kasurinen, Heli (2013)Laadullisen pro gradu -tutkimukseni aiheeksi valitsin päiväkodin pedagogisen johtajuuden. Aiheen käsittely ja selkiyttäminen on tärkeää, koska se on tällä hetkellä moninaista ja kirjavaa. Tutkimusteema puolustaa paikkaansa ... -
Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä : eteisympäristö lapsen paikkana
Hokkanen, Pauliina (2011)Hokkanen, Pauliina. Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä. Eteisympäristö lapsen paikkana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2011. ... -
Ympäristö liikuttaa lasta : päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa
Mantsinen, Anni (2010)Mantsinen, Anni. Ympäristö liikuttaa lasta. Päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa.Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ... -
Mitä sinun pitää ihan ensin tehdä? : toiminnanohjauksen taidot päiväkodin siirtymätilanteessa
Leppänen, Sanna (2017)TIIVISTELMÄ Leppänen, Sanna. 2017. Mitä sinun pitää ihan ensin tehdä? Toiminnanohjauksen taidot päiväkodin siirtymätilanteessa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. ...