Pedagogical small group approach in a day care center
Lonka, Saana. 2016. Pedagogical Small Group Approach in a Day Care Center. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 84 sivua + liitteet.
Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on pienryhmien käyttö päiväkodissa varhaiskasvattajien näkökulmasta ja tavoitteena oli selvittää, kuinka kasvattajat määrittelevät pienryhmän ja millaisin perustein pienryhmiä jaetaan varhaiskasvatuksen kentällä. Pienryhmätoiminnan pedagogisen merkityksen selvittäminen oli kuitenkin tämän tutkielman tärkein tavoite.
Tutkielma toteutettiin laadullisesta lähestymistavasta ja aineistonkeruussa hyödynnettiin ryhmähaastattelua. Kevään 2016 aikana toteutettiin yhteensä viisi ryhmähaastattelua kahdessa eri kaupungissa. Haastateltavia oli yhteensä 17, joista 11 oli lastenhoitajia ja kuusi lastentarhanopettajia. Kaikkiin osallistujiin viittaan termillä kasvattaja (educator). Aineisto kerättiin ja analysoitiin suomeksi abduktiivisen sisällönanalyysin avulla, jonka jälkeen se käännettiin englanniksi.
Tutkielman tulokset osoittavat, että pienryhmän määritelmät sekä jakoperusteet vaihtelevat. Kasvattajat määrittelivät pienryhmän siten, että ryhmässä on tietty lukumäärä lapsia tai että isoa ryhmää jaetaan pienemmäksi. Pienryhmien jakoperusteiksi kasvattajat mainitsivat iän ja kehitystason, vertaissuhteet sekä päivittäisten toimintojen organisoinnin. Pienryhmätoiminnan pedagoginen merkitys määriteltiin viiden eri ulottuvuuden kautta, jotka ovat suunnittelu ja arviointi, resurssit, arjen organisointi, lapsilähtöisyys sekä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö. Haasteista huolimatta kasvattajat olivat yhtä mieltä, ettei vanhaan malliin ole paluuta ja pienryhmätoiminta voi olla yksi ratkaisu päiväkotiarjen haasteisiin vastaamisessa.
Avainsanat: Varhaiskasvatus, päiväkoti, ryhmäjako, kasvattaja, ryhmäkoko, pienryhmä
...
Lonka, Saana. 2016. Pedagogical Small Group Approach in a Day Care Center. Master's Thesis in Early Childhood Education. University of Jyväskylä. Department of Education. 84 pages + appendixes.
This master's thesis deals with the use of the small group approach in a day care center from educators' point of view. The goal was to reveal educators' definitions for a small group and basis for dividing the small groups. The most important goal was to recover the pedagogical significance of the small group approach which is quite a new but widely used way to organize the early childhood education in Finland nowadays.
This research was carried out as a qualitative research and group interviews were used in the data collection. Five group interviews were held in May 2016 in two different cities in Finland. There were 17 participants, 11 nursery nurses and 6 kindergarten teachers which all I refer with the term educator. The data was analyzed by applying abductive content analysis. The data was collected and analyzed in Finnish and translated in English for the results.
The results show that there are several ways to define and divide the small groups. The educators defined a small group with a certain number of children in a group or by dividing the entire group into smaller groups. The main basis for dividing small groups were age and developmental level of the child, social aspect and the organization of everyday practice. The pedagogical significance of the small group approach had 5 different aspects which were planning and assessment, resources, organization of everyday practices, child-centered practice and co-operation with parents. Despite the challenges all educators agreed there is no return to "the old way of working". The small group approach might be a solution to cope with the changes in the day care centers.
Keywords: Early Childhood Education, Day Care Center, Grouping, Educator, Group Size, Small Group
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kasvattajan rooli alle kolmivuotiaiden lasten vertaissuhteiden tukemisessa päiväkodissa
Sääskilahti, Liisa (2010)Sääskilahti, Liisa. KASVATTAJAN ROOLI ALLE KOLMIVUOTIAIDEN LASTEN VERTAISSUHTEIDEN TUKEMISESSA PÄIVÄKODISSA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, varhaiskasvatuksen ... -
Lapsen ja kasvattajan kohtaamisia varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla
Sipilä, Tuija (2019)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin 2–3 -vuotiaiden lasten ja kasvattajien välistä vuorovaikutusta varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisena kohtaaminen ... -
"Se on menny kyllä eteenpäin" : diskurssianalyysi kasvattajien lapsia koskevasta puheesta päiväkodin konsultaatiotilanteissa
Rannila, Sari (2017)Keskustelut kuuluvat kiinteänä osana varhaiskasvatuksen työtapoihin päiväkotikontekstissa. Keskusteluissa luodaan kasvattajien välistä, yhteistä todellisuutta muun muassa ryhmän lapsista, toimintatavoista ja -ympäristöstä. ... -
Osallisuus lapsen luovuuden mahdollistajana varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa
Bågman, Marja-Liisa (2019)Osallisuutta, luovuutta ja niiden synteesiä tulisi edistää varhaiskasvatuksessa ja muillakin koulutusasteilla. Tarvitaan kykyä nähdä uusia mahdollisuuksia ja toimia luovalla tavalla. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona ... -
”Ei ne kasvattajien kädet ja sylit siitä lisäänny” : varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksiä ryhmäkoon vaikutuksista varhaiskasvatustyöhön
Mäkäräinen, Sini (2019)Laki lasten päivähoidosta muuttui Varhaiskasvatuslaiksi 1.8.2015. Lain uudistuksessa säädettiin lapsiryhmän enimmäiskoko vastaamaan korkeintaan kolmea hoito- ja kasvatustehtävässä olevaa henkilöä. Lisäksi 1.8.2016 muutettiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.