Alkuopetuksen CLIL-opettajan käyttämät ymmärtämisen tukemisen keinot
Päivämäärä
2013Leppänen, Hanna-Maria ja Paaso, Hanne. ALKUOPETUKSEN CLIL-OPETTAJAN KÄYTTÄMÄT YMMÄRTÄMISEN TUKEMISEN KEINOT. Kasvatustieteen Pro gradu–tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2013. 105 sivua. 5 liitettä.
Tutkimustehtävänämme oli selvittää miten alkuopetuksen CLIL–opettaja toteuttaa tarkoituksenmukaista ja ymmärrettävää opetusta. Halusimme saada selville miten opettajat suunnittelevat ymmärtämistä tukevaa opetusta, sekä mitä kielellisiä ja opetuskäytännöllisiä keinoja opettaja käyttää ymmärtämisen tukemiseksi. Lisäksi halusimme selvittää miten ymmärtämisvaikeudet ilmenevät. Halusimme muodostaa kuvaa hyvästä, ymmärtämistä tukevasta alkuopetuksen CLIL–opettajasta. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Aineisto kerättiin pääosin videoimalla ja havainnoimalla neljää vieraskielisessä alkuopetuksessa toimivaa opettajaa eri puolilla Suomea sijaitsevilla kouluilla. Aineisto kerättiin marraskuussa 2012. Aineisto litteroitiin ja luokiteltiin, sekä analysoitiin etsien vastauksia tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksen tulosten mukaan hyvä alkuopetuksen CLIL–opettaja tukee oppilaiden ymmärtämistä monipuolisesti tutkimillamme osa-alueilla. Merkittävimmäksi nousivat opettajien käyttämät kielelliset keinot, sillä he tuottivat itse lähes kaiken kielellisen syötteen. Opettajat osoittivat hyvää kielitaitoa ja osasivat mukauttaa kieltään taitavasti ymmärrettäväksi. Oppilasaineksen heterogeenisyydestä johtuen opettajat helpottivat käyttämäänsä kieltä hyvin pitkälle määrätietoisesti alusta alkaen eri havainnollistamisen keinot käyttöön ottaen. Tämä toi haasteita lähikehityksen vyöhykkeen alueen, eli oppilaiden kielitaidon ylärajoilla toimimiseen, mutta opettajat olivat tarkkaavaisia ja osasivat muokata toimintaansa oppilaiden tarpeita vastaavaksi. Toisaalta oppilaiden ikä- ja kehitystaso huomioon ottaen, helppous oli pedagogisesti perusteltua.
Opettajat loivat toiminnallaan pohjaa jatkossa eteen tulevalle oppiaineksen ja kohdekielen tason asteittaiselle vaikeutumiselle. Opettajat olivat hyvin johdonmukaisia kohdekielen käytössään, mutta käyttivät tarvittaessa myös suomen kieltä. He loivat turvallisen ja luonnollisesti kaksikielisen oppimisympäristön, joka edesauttoi vuorovaikutusta. Oppilaat saivat kommunikoida äidinkielellään. Oppitunneilla tapahtunut kohdekielinen kommunikaatio tapahtui lähinnä oppilaan ja opettajan kesken, sillä oppilaiden oma kohdekielen kehittyminen eteni yksilöllisesti eikä heiltä vaadittu sitä. Hyvä alkuopetuksen CLIL–opettaja on työlleen omistautunut ja rohkaisee hyvin suunnitellulla opetuksellaan, toiminnallaan sekä olemuksellaan oppilaita vieraskielisessä ympäristössä toimimiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Early language teaching and its methods in Finnish primary school English
Saloniemi, Suvi (2019)Varhennettu kielenopetus ja sen opetusmenetelmät ovat ajankohtaisia aiheita uuden perusopetuslain myötä (2018), jossa ensimmäisen vieraan kielen opetus siirtyy ala-asteen ensimmäiselle ja toiselle luokalle kaikissa Suomen ... -
Varhaisessa CLIL-opetuksessa olevien oppilaiden käsityksiä kielitaidosta ja vieraan kielen käytöstä
Roiha, Anssi; Mäntylä, Katja; Dufva, Hannele (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2022)Tässä artikkelissa paneudutaan varhain alkaneessa CLIL-opetuksessa opiskelleiden oppilaiden käsityksiin kielitaidosta. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=41) opiskelivat englannin- ja ranskankielisessä CLIL-opetuksessa ... -
Assessing (for) Understanding in the CLIL Classroom
Leontjev, Dmitri; Jakonen, Teppo; Skinnari, Kristiina (Springer International Publishing, 2020)In this chapter, we conceptualise CLIL assessment as a dialogic activity in which teachers and learners share the responsibility for building learners’ understanding of subject-specific issues. We illustrate such a ... -
Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta
Saarikettu, Sari; Venäläinen, Noora (2020)Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.