Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSeppänen, Jenni
dc.date.accessioned2013-05-06T08:48:56Z
dc.date.available2013-05-06T08:48:56Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1260012
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41314
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena oli selvittää miten 9‐luokkalaiset oppilaat kuvaavat huumoria sekä millaisia vaikutuksia huumorilla voi olla heidän hyvinvoinnilleen koulussa. Tutkimusaineisto saatiin neljästä ryhmähaastattelusta, jotka toteutettiin varsinaissuomalaisen yläkoulun yhdeksäsluokkalaisilta oppilailta. Analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tulosten mukaan 9‐luokkalaiset näkevät huumorin tärkeänä ja arvostettuna. Oppilaat kuvaavat huumorin moniulotteisena. Heidän mukaansa huumori on vahvasti yhteydessä oppilaiden keskinäiseen sekä oppilaiden ja opettajien väliseen vuorovaikutukseen. Huumorin käyttöön liittyy sopivaisuussääntöjä, joiden mukaan huumorin käyttäjän on oltava vastuullinen ja huomioitava kuulija niin, ettei loukkaa tätä. Opettajien tulisi välttää rasistista ja seksuaalista sekä yksittäiseen oppilaaseen kohdistuvaa huumoria. Huumori vaikuttaa oppilaiden hyvinvointiin sekä positiivisesti että negatiivisesti. Opettajan käyttäessä sopivaa huumoria oppilaiden muistaminen, jaksaminen, viihtyminen, luokkailmapiiri ja opettaja‐suhde kehittyvät. Huumori voi loukata ja luoda pahaa mieltä oppilaissa. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että huumorin oppilaille tärkeästä ja sensitiivisestä luonteesta johtuen opettajien on kiinnitettävä erityistä huomiota sopivan huumorin käyttöön. Huumori voi olla merkittävä väline opettajille oppilaiden hyvinvoinnin edistämisessä koulussa.fi
dc.format.extent53 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherhuumori
dc.subject.otherhuumorintaju
dc.subject.other9‐luokkalaiset
dc.subject.otherhyvinvointi
dc.subject.otheropettaja
dc.title"Aina me nauretaa jolleki" : huumori ja sen vaikutuksia 9-luokkalaisten hyvinvointiin
dc.title.alternativeHuumori ja sen vaikutuksia 9-luokkalaisten hyvinvointiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201305061565
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosTerveystieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.date.updated2013-05-06T08:48:56Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysohuumori
dc.subject.ysohuumorintaju
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot