dc.contributor.author | Seppänen, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2013-05-06T08:48:56Z | |
dc.date.available | 2013-05-06T08:48:56Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1260012 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41314 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten 9‐luokkalaiset oppilaat kuvaavat huumoria sekä
millaisia vaikutuksia huumorilla voi olla heidän hyvinvoinnilleen koulussa. Tutkimusaineisto
saatiin neljästä ryhmähaastattelusta, jotka toteutettiin varsinaissuomalaisen yläkoulun
yhdeksäsluokkalaisilta oppilailta. Analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan 9‐luokkalaiset näkevät huumorin tärkeänä ja arvostettuna. Oppilaat kuvaavat
huumorin moniulotteisena. Heidän mukaansa huumori on vahvasti yhteydessä oppilaiden
keskinäiseen sekä oppilaiden ja opettajien väliseen vuorovaikutukseen. Huumorin käyttöön
liittyy sopivaisuussääntöjä, joiden mukaan huumorin käyttäjän on oltava vastuullinen ja
huomioitava kuulija niin, ettei loukkaa tätä. Opettajien tulisi välttää rasistista ja seksuaalista
sekä yksittäiseen oppilaaseen kohdistuvaa huumoria.
Huumori vaikuttaa oppilaiden hyvinvointiin sekä positiivisesti että negatiivisesti. Opettajan
käyttäessä sopivaa huumoria oppilaiden muistaminen, jaksaminen, viihtyminen, luokkailmapiiri
ja opettaja‐suhde kehittyvät. Huumori voi loukata ja luoda pahaa mieltä oppilaissa.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että huumorin oppilaille tärkeästä ja sensitiivisestä
luonteesta johtuen opettajien on kiinnitettävä erityistä huomiota sopivan huumorin käyttöön.
Huumori voi olla merkittävä väline opettajille oppilaiden hyvinvoinnin edistämisessä koulussa. | fi |
dc.format.extent | 53 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | huumori | |
dc.subject.other | huumorintaju | |
dc.subject.other | 9‐luokkalaiset | |
dc.subject.other | hyvinvointi | |
dc.subject.other | opettaja | |
dc.title | "Aina me nauretaa jolleki" : huumori ja sen vaikutuksia 9-luokkalaisten hyvinvointiin | |
dc.title.alternative | Huumori ja sen vaikutuksia 9-luokkalaisten hyvinvointiin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201305061565 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Terveystieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Terveyskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Health Education | en |
dc.date.updated | 2013-05-06T08:48:56Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 50411 | |
dc.subject.yso | huumori | |
dc.subject.yso | huumorintaju | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |