Constraints and challenges on learning and construction of identitites at work
Collin, K., Paloniemi, S., Virtanen, A., & Eteläpelto, A. (2008). Constraints and challenges on learning and construction of identitites at work. Vocations and Learning. Studies in Vocational and Professional Education, 1(3), 191-210. https://doi.org/10.1007/s12186-008-9011-4
Date
2008Copyright
© Springer. This is an author's final draft version of an article whose final and definitive form has been published in 'Vocations and Learning' by Springer.
This paper analyses and discusses different constraints on workplace learning, vocational development and formation of identity. We ask how the learning and development of vocational identities are related to the various learning constraints and restrictions present in the socio-cultural contexts of the workplace. The study utilizes 20 interviews of industrial designers and nursing staff in Finland. The data on the vocational students was collected with Internet questionnaires (N = 1125) from these two fields; technology and transport, and social services and health care. The results indicated that constraints on learning and professional/vocational identity development at work were mainly social in nature among employees as well as students. Therefore, we suggest that the most necessary conditions for workers’ and students’ learning are related to the feeling of “weness” that arises from individuals’ active participation in the social community.
Publisher
SpringerISSN Search the Publication Forum
1874-785X
Original source
http://link.springer.com/journal/12186Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/18188563
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Minäkö asiantuntija?" : varhaiskasvatuksen asiantuntijan merkitysperspektiivin ja identiteetin rakentuminen
Kupila, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2007)Varhaiskasvatuksen opiskelijat kehittävät asiantuntijuuttaan monipuolisesti, yksilöllisesti ja erilaisesti. Yhteiskunnallisesti suuntautunut opiskelija painottaa asiantuntijan yhteiskunnallista vaikuttamista ja tehtäväänsä ... -
Ammatillisen identiteetin rakentuminen puhdistuspalvelualan aikuisopiskelijoiden kokemana : "en mä ainakaan siivoomaan lähde kun mä saan tehdä sitä kotonakii"
Mielonen, Anne (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä puhdistuspalvelualan aikuisopiskelijoiden ammatillisen identiteetin rakentumiseen koulutuksen aikaisissa konteksteissa. Toisena tutkimuskysymyksenä ... -
Maahanmuuttajan toimijuuden kielellinen rakentuminen ja kielenoppimisen mahdollisuudet ravintola-alan työssä
Ratia, Anna-Maria (2017)Tutkimus tarkastelee, miten maahanmuuttajan toimijuus rakentuu ravintola-alan työssä ja millaisia kielenoppimisen mahdollisuuksia ravintola-ala tarjoaa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu etnografisella ... -
Johtajien moraalinen identiteetti työssä ja johtamiseen liittyvät huolenaiheet : kuinka paljon moraalisen identiteetin eri statuksissa koetaan johtamisen huolenaiheita?
Tanninen, Eveliina (2018)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin suomalaisten johtajien moraalista identiteettiä työssä ja johtamisen huolenaiheita. Moraalinen identiteetti työssä kuvaa yksilön tietoisuutta omista arvoista ja näihin arvoihin ...