University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Elämäni paras vuosi" : kansanopisto-opintojen rooli opiskelijan elämän nivelvaiheessa

Thumbnail
View/Open
1.4Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Erkko, Suvi
Date
2013
Discipline
Aikuiskasvatus

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kansanopistossa opiskelun merkitystä opiskelijalle. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin lukuvuonna 2010–2011 yhdeksässä eri G-laatuopistossa opiskelleille päätoimisille vapaan sivistystyön opintolinjojen opiskelijoille. Kansanopistot olivat Etelä-Pohjanmaan Opisto, Haapaveden Opisto, Kankaanpään Opisto, Kymenlaakson Opisto, Keski-Suomen Opisto, Lahden kansanopisto, Länsi-Suomen Opisto, Oriveden Opisto ja Otavan Opisto. Tutkimus oli osa G-laatuopistojen G-nivel -hanketta, jonka tarkoituksena oli estää nuorten syrjäytymiskehityksen alkua, yhteiskunnallista osattomuutta sekä ulkopuolelle jäämistä. G-nivel hankkeen tavoitteena oli arvioida nivelvaiheen onnistumista ja kansanopistovuoden vaikuttavuutta opiskelijan näkökulmasta. Suurin syy kansanopistoon hakemiselle oli opiskelijoiden mukaan kiinnostus kehittää osaamista/tietämystä alalla. Tutkimuksessa saatiin selville, että vastaajat kokivat saaneensa paljon hyötyä itsetuntemukseen ja arkielämään liittyviin asioihin. Myös opiskelu- ja työelämätaidot olivat parantuneet opistolla. Opiskelijoista 65 % oli sitä mieltä, että tulevaisuudensuunnitelmat selkiytyivät opistolla hyvin. Yhteisöllisyyden kokeminen korostui vastauksissa. Kaveri- ja vertaissuhteiden merkitys oli suuri. Internaattiasuminen sai paljon positiivista huomiota, mutta myös ne, jotka eivät asuneet opistolla, kokivat opiston yhteisöllisyyden korkeana. Kansanopistolta saatu ohjaus koettiin hyvänä. Ohjauksen eri osa-alueiden välillä oli eroja: vastaajat kokivat saaneensa eniten ohjausta jatko-opintoihin ja vähiten raha-asioihin liittyen. Opiskelijoiden yhteiskunnallinen aktiivisuus ei tulosten perusteella ollut kasvanut, vaikka aktiivinen kansalaisuus on yksi kansanopistojen tavoite. Taustamuuttujien yhteys vastauksiin oli suhteellisen pieni, mitään selkeitä vastaajaryhmiä ei voitu muodostaa. Koulutustausta ja ikä olivat yhteydessä ohjauskokemuksiin: vähemmän koulutetut ja nuoremmat kokivat saadun ohjauksen määrän suurempana kuin vanhemmat. Tulosten perusteella G-laatuopistot pystyvät osaltaan toimimaan opiskelijoille apuna nivelvaiheissa. Yksilöllisen ohjauksen tarpeen huomioiminen ja yhteisöllisyyden vielä nykyistä suurempi korostaminen ovat hankkeen kannalta kehitettäviä asioita. ...
Alternative title
Kansanopisto-opintojen rooli opiskelijan elämän nivelvaiheessa
Keywords
Grundtvig, N. F. S kansanopistot opiskelijat siirtymävaihe
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201304301529

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yksilölliset ja yhteisölliset tekijät opintojen alkuvaiheen kiinnittymisessä 

    Porevirta, Laura; Pätynen, Iida (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää eroja ikäryhmien, koulutustaustojen ja opiskelupaikkakuntien välillä siirtymävaiheen kiinnittymisen suhteen. Tutkimme myös, miten yhteisölliset tekijät, kuten opiskeluympäristö, ...
  • Kansanopisto-opiskelun motiivit ja kansanopistojen asema : tutkimus neljän suomalaisen kansanopiston entisten opiskelijoiden kokemuksista 

    Virmasalo, Marjo (2008)
    Tämä pro gradu –tutkielma on tehty osana Kansanopistot koulutusurana –hanketta. Hank-keessa toteutettiin neljän suomalaisen kansanopiston; Alkio-opiston, Etelä-Pohjanmaan opiston, Helsingin Evankelisen Opiston ja Työväen ...
  • Kansanopisto nykypäivän koulutusmarkkinoilla : opettajien ammatilliset kehitystarpeet 

    Hietamies, Hannele (2002)
  • "Minkälainen tuo kansanopistovuoteni olikaan! Sitä on vaikea pukea sanoiksi, niin suuri vaikutus sillä oli elämääni" : tarinat kansanopisto-opiskelun merkitysten ilmentäjinä 

    Oksanen, Aino (2015)
    Oksanen, Aino. ”Minkälainen tuo kansanopistovuoteni olikaan! Sitä on vaikea pukea sanoiksi, niin suuri vaikutus sillä oli elämääni” TARINAT KANSANOPISTO-OPISKELUN MERKITYSTEN ILMENTÄJINÄ. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. ...
  • Koulu elämää varten : kansanopisto vastaa haasteeseen 

    Koskinen, Helena (1999)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre