Yksilölliset ja yhteisölliset tekijät opintojen alkuvaiheen kiinnittymisessä
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää eroja ikäryhmien, koulutustaustojen ja opiskelupaikkakuntien välillä siirtymävaiheen kiinnittymisen suhteen. Tutkimme myös, miten yhteisölliset tekijät, kuten opiskeluympäristö, opetushenkilökunta ja vertaisoppiminen ennustavat siirtymävaiheen kiinnittymistä. Lisäksi henkilökunnalta, vertaisilta sekä tutoreilta saatua tukea tutkittiin siirtymävaiheen kiinnittymisen ennustajina tukea tarvinneiden opiskelijoiden osalta.
Tutkimus toteutettiin määrällisin tutkimusmenetelmin. Webropol-kysely lähetettiin Jyväskylän yliopistossa syksyllä 2019 aloittaneille uusille opiskelijoille. Kyselyyn vastattiin huhti-toukokuussa 2020, ja tutkimukseen osallistui 691 opiskelijaa. Vastausten analysointi tapahtui IBM SPSS Statistics 24 ohjelmalla.
Tulokset osoittivat 19–29-vuotiaiden, opintojen vuoksi Jyväskylään muuttaneiden sekä niiden, joilla ei aiempaa korkeakoulukokemusta ole näyttäytyvän muita ryhmiä kiinnittyneempinä. Yhteisöllisistä tekijöistä havaittiin opiskeluympäristön, opetushenkilökunnan sekä vertaisoppimisen ennustavan 36 % ja henkilökunnalta, vertaisilta sekä tutoreilta saadun tuen ennustavan 32 % siirtymävaiheen kiinnittymisestä.
Tuloksista ilmenee, että siirtymävaiheen kiinnittymisen kannalta merkityksellisinä näyttäytyvät sekä yksilön elämäntilanteeseen että oppilaitoksen yhteisöllisyyteen liittyvät tekijät. Tulevaisuudessa tuki- ja ohjauspalveluissa olisi tärkeää huomioida nämä ilmiöt kehittämällä alkuvaiheen ohjausta sekä vertaistoimintaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus
Rantanen, Virpi (2024)Ammattikorkeakouluopiskelijoista monet ovat työuransa eri vaiheissa olevia aikuisopiskelijoita. Opintojen, työssäkäynnin ja perhe-elämän yhteensovittaminen aiheuttaa aikuisopiskelijoille tasapainoilua eri elämänalueiden ... -
”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä” : yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin
Kurki, Camilla (2019)Tämän pro gradu -tutkielman lähtökohtana oli tutkia Jyväskylän yliopistossa kehitetyn hyvis–toimintamallin mahdollisuuksia opintojen sujuvuuden ja opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin edistämiseen, sekä tarkastella sitä, ... -
Yliopisto-opiskelijan opiskeluhyvinvoinnin tukeminen ohjauksella
Aho, Johanna (2013) -
”Koen olevani koko ajan hämillään” : oppimisvaikeuksia kokevien opiskelijoiden tukeminen kansanopistoissa
Vuorela, Anna-Maija (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaista oppimisen tukea ja ohjausta avoimia korkeakouluopintoja suorittavat ja oppimisvaikeuksia kokevat kansanopiston opiskelijat kaipaavat ja ovat saaneet opettajiltaan sekä millaisilla ... -
Uraohjaus tärkeää yliopisto-opiskelijoille : kohtaavatko tarpeet ja tarjonta?
Rantanen, Johanna (Jyväskylän yliopisto, 2019)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.