Yksilölliset ja yhteisölliset tekijät opintojen alkuvaiheen kiinnittymisessä
Date
2021Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää eroja ikäryhmien, koulutustaustojen ja opiskelupaikkakuntien välillä siirtymävaiheen kiinnittymisen suhteen. Tutkimme myös, miten yhteisölliset tekijät, kuten opiskeluympäristö, opetushenkilökunta ja vertaisoppiminen ennustavat siirtymävaiheen kiinnittymistä. Lisäksi henkilökunnalta, vertaisilta sekä tutoreilta saatua tukea tutkittiin siirtymävaiheen kiinnittymisen ennustajina tukea tarvinneiden opiskelijoiden osalta.
Tutkimus toteutettiin määrällisin tutkimusmenetelmin. Webropol-kysely lähetettiin Jyväskylän yliopistossa syksyllä 2019 aloittaneille uusille opiskelijoille. Kyselyyn vastattiin huhti-toukokuussa 2020, ja tutkimukseen osallistui 691 opiskelijaa. Vastausten analysointi tapahtui IBM SPSS Statistics 24 ohjelmalla.
Tulokset osoittivat 19–29-vuotiaiden, opintojen vuoksi Jyväskylään muuttaneiden sekä niiden, joilla ei aiempaa korkeakoulukokemusta ole näyttäytyvän muita ryhmiä kiinnittyneempinä. Yhteisöllisistä tekijöistä havaittiin opiskeluympäristön, opetushenkilökunnan sekä vertaisoppimisen ennustavan 36 % ja henkilökunnalta, vertaisilta sekä tutoreilta saadun tuen ennustavan 32 % siirtymävaiheen kiinnittymisestä.
Tuloksista ilmenee, että siirtymävaiheen kiinnittymisen kannalta merkityksellisinä näyttäytyvät sekä yksilön elämäntilanteeseen että oppilaitoksen yhteisöllisyyteen liittyvät tekijät. Tulevaisuudessa tuki- ja ohjauspalveluissa olisi tärkeää huomioida nämä ilmiöt kehittämällä alkuvaiheen ohjausta sekä vertaistoimintaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29685]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus
Rantanen, Virpi (2024)Ammattikorkeakouluopiskelijoista monet ovat työuransa eri vaiheissa olevia aikuisopiskelijoita. Opintojen, työssäkäynnin ja perhe-elämän yhteensovittaminen aiheuttaa aikuisopiskelijoille tasapainoilua eri elämänalueiden ... -
DI- ja IT-tutkinto-ohjelman opiskelijoiden kokemuksia ensimmäiseltä vuodelta : opintojen edistymistä tukevat ja heikentävät tekijät
Rytkönen, Aino (2024)Tämä artikkeligradu käsittelee DI- ja IT-tutkinto-ohjelman eli tekniikan alan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opiskelukokemuksia. Tavoitteena oli selvittää Ryanin & Decin (1985) itseohjautuvuusteorian ja Mäkelän ja Annalan ... -
”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä” : yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin
Kurki, Camilla (2019)Tämän pro gradu -tutkielman lähtökohtana oli tutkia Jyväskylän yliopistossa kehitetyn hyvis–toimintamallin mahdollisuuksia opintojen sujuvuuden ja opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin edistämiseen, sekä tarkastella sitä, ... -
Yliopisto-opiskelijan opiskeluhyvinvoinnin tukeminen ohjauksella
Aho, Johanna (2013) -
Uraohjaus tärkeää yliopisto-opiskelijoille : kohtaavatko tarpeet ja tarjonta?
Rantanen, Johanna (Jyväskylän yliopisto, 2019)