University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Poppia kyydissä : populaarikulttuurin käyttö perusopetuksen yläluokkien äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opetuksessa

Thumbnail
View/Open
745.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Anturaniemi, Heidi |
Eerikäinen, Maiju
Date
2013
Discipline
KirjallisuusLiterature

 
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan populaarikulttuurin ilmentymistä ja käyttöä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa. Tavoitteena on selvittää, käytetäänkö populaarikulttuuria osana tämän oppiaineen opetusta ja opiskelua, ja jos käytetään, mihin tarkoituksiin ja missä määrin. Lisäksi tutkimuksessa halutaan selvittää, miten opettajat ja oppilaat näkevät ja määrittelevät populaarikulttuurin. Populaarikulttuurin ilmenemistä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa tutkitaan myös pienimuotoisella oppikirjakatsauksella. Pedagogisella kentällä käytävä keskustelu opiskelu- ja koulumotivaation laskusta sekä koulun sisältöjen ja nuorten muun elämän erillisyydestä antoi sysäyksen tälle tutkimusajatukselle. Yksi tutkimuksen tavoitteista onkin selvittää, voisiko populaarikulttuuri toimia jonkinlaisena siltana koulun ja muun arkitodellisuuden välissä sekä kouluviihtyvyyteen ja opiskelumotivaatioon vaikuttavana tekijänä. Tutkimuksessa sivutaan myös koulun muutosta ja siihen liittyvää pedagogista keskustelua. Populaarikulttuurin käyttäminen kouluopetuksessa on toistaiseksi melko tutkimaton alue. Eniten tutkimusta on tehty ulkomailla: Yhdysvalloissa ja Britanniassa. Suomessa tutkimusta ei ole tehty, etenkään äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen yläkouluopetukseen rajaten. Tässä tutkimuksessa yhdistyvien pedagogian ja populaarikulttuurin tutkimusperinteillä on kuitenkin omina alueinaan jo melko pitkä tutkimushistoria. Teoreettisina lähtökohtina tässä tutkimuksessa ovat populaarikulttuurin määritelmät, historiallinen viite sekä jotkin nykypedagogiikan suuntaukset, kuten pedagoginen rakkaus, mediakasvatus ja osallistava kasvatus. Tutkimuksen aineisto on kerätty opettajille tehtyjen haastattelujen ja oppilaille suunnatun internetkyselyn kautta. Tutkimukseen osallistui neljä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaa eri puolilta Suomea. Opettajahaastattelujen lisäksi aineistoa kerättiin jokaisen opettajan yhdeltä yhdeksännen vuosiluokan ryhmältä, yhteensä siis neljältä ryhmältä. Kysely sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Tutkimustulokset näyttäytyivät suurelta osin tutkimuksen ennakkoajatusten mukaisilta: Äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaine sisältää populaarikulttuuria, ja sitä käytetään useampiin erilaisiin tarkoituksiin. Yleisimmät käyttöfunktiot ovat tutkimuksen perusteella oppilaiden motivoiminen sekä opettajan ja oppilaiden välisen kuilun kaventaminen opiskelutilanteessa. Opettajien ja oppilaiden näkemykset sekä populaarikulttuurin käytön laajuudesta että käytön merkityksestä opiskelulle poikkesivat kuitenkin toisistaan yllättävän paljon. Opettajien mielestä populaarikulttuuria hyödynnetään opetuksessa melko paljon ja se on tärkeää, mutta oppilaat taas näkivät käytön melko vähäisenä eivätkä olleet vakuuttuneita sen vaikutuksista omaan opiskeluunsa. Mielenkiintoinen havainto oli myös se, että oppilaat eivät vaikuttaisi kaipaavan koululta lisää viihtyvyyttä, mikä yllättää, kun tarkastellaan nykyisiä kouluviihtyvyystilastoja ja niiden laskua. Tutkimuksessa on pohdittu, mitkä tekijät tähän saattavat vaikuttaa. ...
Alternative title
Populaarikulttuurin käyttö perusopetuksen yläluokkien äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen opetuksessa
Keywords
populaarikulttuuri kasvatus osallisuus motivaatio äidinkieli kirjallisuus muutos kulttuuri
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201304291524

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24987]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa 

    Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010)
  • Kirjallisuuden opinnot avasivat tien populaarikulttuurin tutkijaksi 

    Koistinen, Aino-Kaisa (Kirjoittajayhdistys Kapustarinta ry, 2017)
  • Yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä etäopetuksesta : miten etäopetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen? 

    Lipsanen, Eliisa (2022)
    Tutkielman aiheena on yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden -oppiaineen etäopetus. Tutkimuksessa tarkastelin oppiaineen aineenopettajien subjektiivisia kokemuksia ja näkemyksiä siitä, miten etäopetus on vaikuttanut ...
  • Lukiolaisten kirjoittajaidentiteetit ja itsen ymmärtämisen prosessi : reflektiivinen kirjoittaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa 

    Erra, Satu (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry., 2020)
    Pohdin artikkelissani reflektiivistä kirjoittamista lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa: tarkastelen, miten reflektio näkyy lukio-laisten omaa kirjoittamista pohtivissa teksteissä. Liitän reflektion ...
  • Kirjallisuuskäsitys ja kirjallisuuden kaanon lukion äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Särmä. Suomen kieli ja kirjallisuus 

    Koistinen, Susanna (2014)
    Tutkielmassa tarkastellaan äidinkielen ja kirjallisuuden lukion oppikirjasarjan Särmä. Suomen kieli ja kirjallisuus kirjallisuuskäsitystä ja esitellyn kirjallisuuden suhdetta kirjallisuuden kaanoniin. Kirjallisuuslausumia ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre