Musiikinopettajien työhyvinvointi 2012
Päivämäärä
2013Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tutkimusta musiikinopettajien työhyvinvoinnista. Päämääränä oli selvittää koulujen musiikinopettajien työhyvinvoinnin tilaa, sitä kuinka työn eri osa-alueet vaikuttavat musiikinopettajan työhyvinvointiin ja musiikinopettajien taustojen ja työkokemuksen mahdollista vaikutusta työhyvinvointiin. Lisäksi halusimme tuottaa tietoa työssä koettujen vahvuuksien ja heikkouksien vaikutuksesta työhyvinvointiin. Tutkimusaineisto on kerätty 67 vastaajalta kyselytutkimuksena sähköisen kyselylomakkeen ja mrInterview ohjelman avulla. Tarkastelimme aineistoamme 1- suuntaisen varianssianalyysin, t-testin, Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen sekä laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksemme tulosten mukaan musiikinopettajat voivat työssään hyvin. Opettajien iän, sukupuolen, koulutuksen, opiskelupaikan tai työkokemuksen suhteen ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja työhyvinvoinnin kokemisen suhteen. Opetustyön eri osa-alueiden; työilmapiiri ja työyhteisön tuki, vaikutus- ja yhteistyömahdollisuudet, oppiaineen ja opettajan saama arvostus, työnkuva, vahvuuksien ja heikkouksien kokeminen sekä työstä saatu palaute ja kehittymismahdollisuudet – yhteys työhyvinvointiin oli ilmeinen.
Musiikinopettajien vahvuuksista suurimmaksi luokaksi nousivat ”vuorovaikutus, sosiaaliset taidot ja oppilaslähtöisyys” kun taas heikkouksista vaikuttavimpana koettiin ”emotionaalinen herkkyys ja tunnollisuus”. Vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamisella oli tutkimuksemme mukaan vaikutusta työhyvinvointiin, mutta useita vahvuuksia omaavat opettajat eivät voineet työssään sen paremmin kuin useita heikkouksiakaan omaavat opettajat.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
Lightfoot, Henry (2020)Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, ... -
Musiikinopettajien opintojen ja työuran vastaavuus kompetenssin näkökulmasta
Nieminen, Roope (2020)Tutkin pro gradu –tutkielmassani Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden työuran vastaavuutta heidän kompetenssinsa kautta. Samalla selvitän, miten musiikkikasvatuksen opetussuunnitelmat ovat muuttuneet vuosien aikana. ... -
Psykologinen pääoma musiikinopettajien työhyvinvoinnin voimavarana
Tykkyläinen, Linda (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää musiikinopettajien työhyvinvoinnin kokemusta psykologisen pääoman käsitteen näkökulmasta. Psykologinen pääoma koostuu sinnikkyydestä, itseluottamuksesta, tulevaisuususkosta ... -
Musiikin tunnekokemukset toimijuuden ja hyvinvoinnin rakentajina
Saarikallio, Suvi (Sibelius-Akatemia, 2023)Artikkeli tarkastelee musiikin olemusta tunteiden tavoittajana oppilaiden kokemusmaailmassa ja osana musiikkikasvatustyötä, nostaen tunnetasoisen kokemisen keskiöön pyrkiessämme ymmärtämään oppilaiden vuorovaikutustaitoja, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.