dc.contributor.author | Pekkarinen, Anne | |
dc.date.accessioned | 2013-04-02T14:29:14Z | |
dc.date.available | 2013-04-02T14:29:14Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1257500 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41129 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kotitehtäviä osa-aikaisen
erityisopetuksen oppitunneilla annetaan, millä tavalla erityisopettajat motivoivat
oppilaita kotitehtäviin ja miten oppilaat vastaanottavat kotitehtävät.
Tutkimusaineisto koostui 15 videoidusta oppitunnista ylä- ja alakoulujen osaaikaisessa
erityisopetuksessa. Tutkimusaineisto oli osa Jyväskylän yliopiston
erityispedagogiikan yksikön kahta laajaa tutkimusta. Tutkimusmenetelmänä
käytettiin keskustelunanalyysiä. Aineiston perusteella löydettiin
kotitehtävänannon olevan luonteeltaan lyhyt tapahtuma. Aineistossa alakoulun
opettaja antoi kotitehtäviä lähes yksinomaan suoraan määräten, kun taas
yläkoulun erityisopettaja käytti monipuolisempia kotitehtävänantotapoja.
Oppilaiden vastaanottamistavat puolestaan vaihtelivat alakoulun aineistossa
hieman enemmän, kun taas yläkoulun oppilaat ottivat kotitehtäviä vastaan lähes
yksinomaan minimipalauttein. Koko aineistossa tavanomaisin
kotitehtävänantotapahtuma sisälsi opettajan suoran kotitehtävämääräyksen ja
oppilaan minimaalisen responssin. Motivointia kotitehtävänannosta löydettiin
kaiken kaikkiaan vähän; vain 9 %:ssa kotitehtävänannoista ilmeni motivointia.
Motivointi liittyi tavallisesti kotitehtävien määrään. | fi |
dc.format.extent | 62 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tehtävänanto | |
dc.title | "Laitetaan kotitehtävät" : kotitehtävien antaminen ja vastaanottaminen osa-aikaisessa erityisopetuksessa | |
dc.title.alternative | Kotitehtävien antaminen ja vastaanottaminen osa-aikaisessa erityisopetuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201304021384 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2013-04-02T14:29:14Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | kotitehtävät | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | luokkatyöskentely | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |