"Laitetaan kotitehtävät" : kotitehtävien antaminen ja vastaanottaminen osa-aikaisessa erityisopetuksessa
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kotitehtäviä osa-aikaisen
erityisopetuksen oppitunneilla annetaan, millä tavalla erityisopettajat motivoivat
oppilaita kotitehtäviin ja miten oppilaat vastaanottavat kotitehtävät.
Tutkimusaineisto koostui 15 videoidusta oppitunnista ylä- ja alakoulujen osaaikaisessa
erityisopetuksessa. Tutkimusaineisto oli osa Jyväskylän yliopiston
erityispedagogiikan yksikön kahta laajaa tutkimusta. Tutkimusmenetelmänä
käytettiin keskustelunanalyysiä. Aineiston perusteella löydettiin
kotitehtävänannon olevan luonteeltaan lyhyt tapahtuma. Aineistossa alakoulun
opettaja antoi kotitehtäviä lähes yksinomaan suoraan määräten, kun taas
yläkoulun erityisopettaja käytti monipuolisempia kotitehtävänantotapoja.
Oppilaiden vastaanottamistavat puolestaan vaihtelivat alakoulun aineistossa
hieman enemmän, kun taas yläkoulun oppilaat ottivat kotitehtäviä vastaan lähes
yksinomaan minimipalauttein. Koko aineistossa tavanomaisin
kotitehtävänantotapahtuma sisälsi opettajan suoran kotitehtävämääräyksen ja
oppilaan minimaalisen responssin. Motivointia kotitehtävänannosta löydettiin
kaiken kaikkiaan vähän; vain 9 %:ssa kotitehtävänannoista ilmeni motivointia.
Motivointi liittyi tavallisesti kotitehtävien määrään.
...
Muu nimeke
Kotitehtävien antaminen ja vastaanottaminen osa-aikaisessa erityisopetuksessaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien antama kehuva palaute alakoulun osa-aikaisessa erityisopetuksessa
Pietiläinen, Ella (2013) -
"Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa" : oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa
Liljamo, Riina; Pöyliö, Laura (2016)Tutkimusten mukaan tunteet ja oppiminen ovat yhteydessä toisiinsa. Oppiminen ja tunteiden kokeminen ovat molemmat vuorovaikutuksellisia ilmiöitä. Tyypillisiä matematiikan oppimiseen liittyviä kielteisiä tunteita ovat ... -
Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kertominen yläkoulun erityisopetuksessa
Vuollo, Sofia (2017)Vaikka opettajien on havaittu käyttävän suurimman osan opetuksestaan oppimateriaalin käsittelyyn, he jakavat myös henkilökohtaista tietoa itsestään, kertovat kokemuksiaan ja ilmaisevat henkilökohtaisia mielipiteitään. ... -
"Yhen kerran mä..." : oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa
Turunen, Saara (2016)Oppilaan omalla kerronnalla sekä toisten oppilaiden kerronnan kuuntelemisella on havainnoitu olevan myönteisiä vaikutuksia esimerkiksi oppilaiden oppimiseen ja luokan sosiaalisiin suhteisiin. Tutkimusten mukaan opettajan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.