"Laitetaan kotitehtävät" : kotitehtävien antaminen ja vastaanottaminen osa-aikaisessa erityisopetuksessa
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kotitehtäviä osa-aikaisen
erityisopetuksen oppitunneilla annetaan, millä tavalla erityisopettajat motivoivat
oppilaita kotitehtäviin ja miten oppilaat vastaanottavat kotitehtävät.
Tutkimusaineisto koostui 15 videoidusta oppitunnista ylä- ja alakoulujen osaaikaisessa
erityisopetuksessa. Tutkimusaineisto oli osa Jyväskylän yliopiston
erityispedagogiikan yksikön kahta laajaa tutkimusta. Tutkimusmenetelmänä
käytettiin keskustelunanalyysiä. Aineiston perusteella löydettiin
kotitehtävänannon olevan luonteeltaan lyhyt tapahtuma. Aineistossa alakoulun
opettaja antoi kotitehtäviä lähes yksinomaan suoraan määräten, kun taas
yläkoulun erityisopettaja käytti monipuolisempia kotitehtävänantotapoja.
Oppilaiden vastaanottamistavat puolestaan vaihtelivat alakoulun aineistossa
hieman enemmän, kun taas yläkoulun oppilaat ottivat kotitehtäviä vastaan lähes
yksinomaan minimipalauttein. Koko aineistossa tavanomaisin
kotitehtävänantotapahtuma sisälsi opettajan suoran kotitehtävämääräyksen ja
oppilaan minimaalisen responssin. Motivointia kotitehtävänannosta löydettiin
kaiken kaikkiaan vähän; vain 9 %:ssa kotitehtävänannoista ilmeni motivointia.
Motivointi liittyi tavallisesti kotitehtävien määrään.
...
Alternative title
Kotitehtävien antaminen ja vastaanottaminen osa-aikaisessa erityisopetuksessaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29772]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien antama kehuva palaute alakoulun osa-aikaisessa erityisopetuksessa
Pietiläinen, Ella (2013) -
"Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa" : oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa
Liljamo, Riina; Pöyliö, Laura (2016)Tutkimusten mukaan tunteet ja oppiminen ovat yhteydessä toisiinsa. Oppiminen ja tunteiden kokeminen ovat molemmat vuorovaikutuksellisia ilmiöitä. Tyypillisiä matematiikan oppimiseen liittyviä kielteisiä tunteita ovat ... -
Kotitehtävien merkitys ja opettajan motivointikeinot kotitehtävien tekemiseen 2. luokalla
Merimaa, Nanne (2016)Tutkimuksessa selvitetään, mikä on kotitehtävien merkitys toisella luokka- asteella koulussa, ja millaisia keinoja opettajat käyttävät motivoidakseen oppilaita tekemään kotitehtäviä. Lisäksi tutkimuksessa ... -
Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kertominen yläkoulun erityisopetuksessa
Vuollo, Sofia (2017)Vaikka opettajien on havaittu käyttävän suurimman osan opetuksestaan oppimateriaalin käsittelyyn, he jakavat myös henkilökohtaista tietoa itsestään, kertovat kokemuksiaan ja ilmaisevat henkilökohtaisia mielipiteitään. ...