University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kertominen yläkoulun erityisopetuksessa

Thumbnail
View/Open
782Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vuollo, Sofia
Date
2017
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Vaikka opettajien on havaittu käyttävän suurimman osan opetuksestaan oppimateriaalin käsittelyyn, he jakavat myös henkilökohtaista tietoa itsestään, kertovat kokemuksiaan ja ilmaisevat henkilökohtaisia mielipiteitään. Opettajien henkilökohtaisella kerronnalla on havaittu olevan monenlaisia myönteisiä vaikutuksia oppimiseen sekä opettajan ja oppilaan väliseen suhteeseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tehtäviä opettajan henkilökohtaisella kerronnalla on yläkoulun erityisopetuksen luokkahuonekeskusteluissa sekä miten oppilaat vastaavat opettajan kerrontaan. Tutkimuksen aineisto koostui kahden yläkoulun erityisopetusryhmän oppituntien videoinneista (N=20) sekä niistä tehdyistä litteraateista. Aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kerronnalle muodostui kuusi funktiota, joita olivat opetettavan aiheen havainnollistaminen, käsitteen konkretisointi, argumentointi, kuulumisten vaihtaminen, samaistumiskohteen tarjoaminen sekä palautteen antaminen. Oppilaat vastasivat opettajan kerrontaan joko kerrontaa edistämällä, mukana kertomalla, omista kokemuksista kertomalla tai minimipalauteella. Tutkimus osoitti opettajan henkilökohtaisella kerronnalla olevan kaksi päätehtävää: oppilaiden oppimisen ja ymmärtämisen parantaminen sekä opettaja-oppilassuhteen luominen ja ylläpito. Lisäksi opettajan henkilökohtaisten kokemusten kerronta ilmeni olevan vuorovaikutuksellista ja oppilaita osallistavaa toimintaa. Jatkossa tarvitaan lisää tutkimusta kerronnan vuorovaikutuksellisuudesta. ...
Keywords
luokkahuonevuorovaikutus kerronta opettajat kertomukset kokemukset erityisopetus vuorovaikutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703251755

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Yhen kerran mä..." : oppilaiden spontaani kerronta ja siihen vastaaminen yläkoulun erityisopetuksessa 

    Turunen, Saara (2016)
    Oppilaan omalla kerronnalla sekä toisten oppilaiden kerronnan kuuntelemisella on havainnoitu olevan myönteisiä vaikutuksia esimerkiksi oppilaiden oppimiseen ja luokan sosiaalisiin suhteisiin. Tutkimusten mukaan opettajan ...
  • Opettajan antama korjaava palaute ala- ja yläkoulun laaja-alaisessa erityisopetuksessa : keskustelunanalyyttinen tutkimus 

    Hakola, Hanna-Leena (2008)
  • Kasvojen suojelua ja hauskanpitoa : keskustelunanalyyttinen tutkimus huumorin rakentumisesta alkuopetuksen ja yläkoulun erityisopetuksessa 

    Haukka, Vuokko (2010)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella huumorin rakentumista alkuopetuksen ja yläkoulun erityisopetusympäristöissä ja keskittyä erityisesti siihen, millaisissa eri tarkoituksissa huumoria käytetään. Lisäksi selvitetti ...
  • Niin metsä vastaa... : tekijöitä, jotka vaikuttavat yhdeksäsluokkalaisten myönteisten muistojen ja kokemusten syntyyn peruskoulun ajalta 

    Pitkänen, Kirsi; Saha, Johanna (2003)
  • ”Se on tuolla minun sisässä se kertominen” : luokanopettajat kerronnallisuuteen kasvamisen kuvaajina 

    Häli, Tuomas (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kertovat opettajat kuvaavat omaa kasvuaan sekä millaista kertomusten ja kerronnallisuuden käyttäminen opetuksessa on. Tutkimukseni pohjautuu kertomuksen ja kerronnallisuuden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre