Show simple item record

dc.contributor.authorPekkarinen, Anne
dc.date.accessioned2013-04-02T14:29:14Z
dc.date.available2013-04-02T14:29:14Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1257500
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41129
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kotitehtäviä osa-aikaisen erityisopetuksen oppitunneilla annetaan, millä tavalla erityisopettajat motivoivat oppilaita kotitehtäviin ja miten oppilaat vastaanottavat kotitehtävät. Tutkimusaineisto koostui 15 videoidusta oppitunnista ylä- ja alakoulujen osaaikaisessa erityisopetuksessa. Tutkimusaineisto oli osa Jyväskylän yliopiston erityispedagogiikan yksikön kahta laajaa tutkimusta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin keskustelunanalyysiä. Aineiston perusteella löydettiin kotitehtävänannon olevan luonteeltaan lyhyt tapahtuma. Aineistossa alakoulun opettaja antoi kotitehtäviä lähes yksinomaan suoraan määräten, kun taas yläkoulun erityisopettaja käytti monipuolisempia kotitehtävänantotapoja. Oppilaiden vastaanottamistavat puolestaan vaihtelivat alakoulun aineistossa hieman enemmän, kun taas yläkoulun oppilaat ottivat kotitehtäviä vastaan lähes yksinomaan minimipalauttein. Koko aineistossa tavanomaisin kotitehtävänantotapahtuma sisälsi opettajan suoran kotitehtävämääräyksen ja oppilaan minimaalisen responssin. Motivointia kotitehtävänannosta löydettiin kaiken kaikkiaan vähän; vain 9 %:ssa kotitehtävänannoista ilmeni motivointia. Motivointi liittyi tavallisesti kotitehtävien määrään.fi
dc.format.extent62 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertehtävänanto
dc.title"Laitetaan kotitehtävät" : kotitehtävien antaminen ja vastaanottaminen osa-aikaisessa erityisopetuksessa
dc.title.alternativeKotitehtävien antaminen ja vastaanottaminen osa-aikaisessa erityisopetuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201304021384
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2013-04-02T14:29:14Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokotitehtävät
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoluokkatyöskentely
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright