Diktoglossi : kielioppia yhteistoiminnallisesti
Authors
Date
2013Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Diktoglossi on melko uusi yhteistoiminnallinen opetusmenetelmä, jossa on neljä vaihetta: valmistelu,
sanelu, tekstin uudelleen kirjoittaminen sekä analyysi ja korjaus. Omassa työssäni keskityn diktoglossin
kolmanteen vaiheeseen eli tekstin uudelleen rakentamiseen. Kolmannessa vaiheessa opiskelijat
toimivat pienryhmissä, ja heidän tehtävänään on kirjoittaa opettajan sanelema teksti uudelleen
kunkin opiskelijan muistiinpanojen ja yhteisen keskustelun pohjalta.
Tämän tutkimuksen tutkimuskysymykset ovat seuraavat:
1. Miten diktoglossi toimii kieliopin opetuksessa S2-opiskelijoilla?
2. Miten yhteistoiminnallinen oppiminen toteutuu diktoglossissa?
Haluan selvittää kriittisten kieleen liittyvien episodien avulla, mistä opiskelijat keskustelevat ja
mitä kielellisiä seikkoja he pohtivat kirjoittaessaan saneltua tekstiä uudelleen pienryhmissä. Tutkimuksen
tavoitteena on selvittää, voiko diktoglossia käyttää kieliopin opetuksessa S2-opiskelijoilla.
Diktoglossitekstin kielioppiasiana on passiivin imperfekti ja passiivin puhekielinen käyttö. Haluan
myös selvittää, onnistuuko yhteistoiminnallinen oppiminen diktoglossin kolmannessa vaiheessa.
Työni teoreettisena taustana on vuorovaikutuksessa tapahtuva oppiminen sekä yhteistoiminnallinen
oppiminen. Menetelmällisenä lähtökohtana on laadullinen sisällönanalyysi. Tutkimusaineistona
ovat aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen ensimmäisen jatkokurssin opiskelijat,
joiden kielitaitotaso oli A2.1 – A2.2. Opiskelijat työskentelivät 3 – 4 hengen ryhmissä rakentaessaan
tekstiä uudelleen. Heidän keskustelunsa audio- ja videonauhoitettiin, ja kunkin ryhmän
audionauhoitukset litteroitiin. Litteroidusta aineistosta erotettiin erilaiset episodit ja niiden pohjalta
rakennettiin analyysi ja etsittiin vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Tutkimuksesta käy ilmi, että diktoglossia voidaan käyttää kieliopin opetukseen aikuisilla
S2-opiskelijoilla, mutta ei välttämättä ihan uuden rakenneasian opetuksessa. Diktoglossi toimii
paremmin, kun reseptiivisiä taitoja kehitetään produktiivisiksi. Tutkimus osoitti myös, että yhteistoiminnallinen
oppiminen toimi diktoglossin kolmannessa vaiheessa. Tutkimustuloksia voidaan
hyödyntää kieliopin opetuksessa, kun halutaan pois opettajajohtoisesta formalistisesta luokkaopetuksesta.
...
Alternative title
Kielioppia yhteistoiminnallisestiMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Patterns of action transitions in online collaborative problem solving : A network analysis approach
Li, Shupin; Pöysä-Tarhonen, Johanna; Häkkinen, Päivi (Springer Science and Business Media LLC, 2022)In today’s digital society, computer-supported collaborative learning (CSCL) and collaborative problem solving (CPS) have received increasing attention. CPS studies have often emphasized outcomes such as skill levels of ... -
Collaborative knowledge construction in authentic school contexts
Arvaja, Maarit (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2005) -
Higher Education of Digitalized Accounting Benefits from Networked Cooperative Learning and Working Life Collaboration
Viinikainen, Marianne; Pajunen, Kati; Sjögrén, Helena; Mirola, Tuuli; Tynninen, Leena (Horizon Research Publishing, 2022)Cooperative learning is a structured way of small group working. The key elements are positive interdependence, individual accountability, promotive interaction, social skills and group processing. In this study, we create ... -
Learning Grammar for Social Action : Implications for Research and Language Teaching
Piirainen-Marsh, Arja; Lilja, Niina (Wiley, 2022) -
Oppimisen jaettu voimavara : ryhmän vaikutus oppimiseen musiikintunnilla
Puhakka, Asko (2021)Tässä tutkimustietoon paneutuvassa kirjallisuuskatsauksessa tutkin, millaisia vaikutuksia ryhmällä on oppimiseen erityisesti musiikintunnilla sekä mitkä ovat toimivan ryhmän edellytykset? Pohdin muun muassa, millaisista ...