Show simple item record

dc.contributor.authorMakkonen, Anneli
dc.date.accessioned2013-04-02T09:23:44Z
dc.date.available2013-04-02T09:23:44Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1257483
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41124
dc.description.abstractDiktoglossi on melko uusi yhteistoiminnallinen opetusmenetelmä, jossa on neljä vaihetta: valmistelu, sanelu, tekstin uudelleen kirjoittaminen sekä analyysi ja korjaus. Omassa työssäni keskityn diktoglossin kolmanteen vaiheeseen eli tekstin uudelleen rakentamiseen. Kolmannessa vaiheessa opiskelijat toimivat pienryhmissä, ja heidän tehtävänään on kirjoittaa opettajan sanelema teksti uudelleen kunkin opiskelijan muistiinpanojen ja yhteisen keskustelun pohjalta. Tämän tutkimuksen tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Miten diktoglossi toimii kieliopin opetuksessa S2-opiskelijoilla? 2. Miten yhteistoiminnallinen oppiminen toteutuu diktoglossissa? Haluan selvittää kriittisten kieleen liittyvien episodien avulla, mistä opiskelijat keskustelevat ja mitä kielellisiä seikkoja he pohtivat kirjoittaessaan saneltua tekstiä uudelleen pienryhmissä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, voiko diktoglossia käyttää kieliopin opetuksessa S2-opiskelijoilla. Diktoglossitekstin kielioppiasiana on passiivin imperfekti ja passiivin puhekielinen käyttö. Haluan myös selvittää, onnistuuko yhteistoiminnallinen oppiminen diktoglossin kolmannessa vaiheessa. Työni teoreettisena taustana on vuorovaikutuksessa tapahtuva oppiminen sekä yhteistoiminnallinen oppiminen. Menetelmällisenä lähtökohtana on laadullinen sisällönanalyysi. Tutkimusaineistona ovat aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen ensimmäisen jatkokurssin opiskelijat, joiden kielitaitotaso oli A2.1 – A2.2. Opiskelijat työskentelivät 3 – 4 hengen ryhmissä rakentaessaan tekstiä uudelleen. Heidän keskustelunsa audio- ja videonauhoitettiin, ja kunkin ryhmän audionauhoitukset litteroitiin. Litteroidusta aineistosta erotettiin erilaiset episodit ja niiden pohjalta rakennettiin analyysi ja etsittiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksesta käy ilmi, että diktoglossia voidaan käyttää kieliopin opetukseen aikuisilla S2-opiskelijoilla, mutta ei välttämättä ihan uuden rakenneasian opetuksessa. Diktoglossi toimii paremmin, kun reseptiivisiä taitoja kehitetään produktiivisiksi. Tutkimus osoitti myös, että yhteistoiminnallinen oppiminen toimi diktoglossin kolmannessa vaiheessa. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kieliopin opetuksessa, kun halutaan pois opettajajohtoisesta formalistisesta luokkaopetuksesta.fi
dc.format.extent128 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherdiktoglossi
dc.titleDiktoglossi : kielioppia yhteistoiminnallisesti
dc.title.alternativeKielioppia yhteistoiminnallisesti
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201304021382
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.date.updated2013-04-02T09:23:44Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysoyhteistoiminnallinen oppiminen
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysokielioppi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record