dc.contributor.author | Kovanen, Ari | |
dc.date.accessioned | 2013-03-25T08:29:32Z | |
dc.date.available | 2013-03-25T08:29:32Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1257152 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41107 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa olen tutkinut opettajuuteni kehittymistä Jyväskylän yliopistossa
vuosien 2008–2012 aikana. Olen pyrkinyt löytämään vastauksia seuraaviin
kysymyksiin: miten opettajuuteni on kehittynyt, millaisia kehitysvaiheita
kehitysprosessissani on ollut ja millaisen opettajuuden olen opintojeni aikana
saavuttanut?
Opettajuuteni kehitysprosessi on narratiivinen kertomus, jossa toteutin
fenomenologis-hermeneuttiseen tieteenfilosofiaan kuuluvia periaatteita. Merkityksellisiä
kokemuksia olen pyrkinyt ymmärtämään tulkinnan avulla. Tästä
olen muodostanut juonellisesti ja kronologisesti etenevän tarinan opettajaksi
kasvamisestani.
Tutkimukseni tuloksissa – narratiivisessa kertomuksessani – opettajuuteni
pukeutuu näkyväksi ilmiöksi. Opettajuuteni on kehittynyt identiteettiprosessina,
joka on tapahtunut persoonallisena ja kollektiivisena ammatillisena kasvuna.
Oppimisprosessiini on kuulunut erilaisia vaiheita, joiden lopputuloksena on
rakentunut kuvaus siitä, millaisen opettajuuden olen opintojeni aikana saavuttanut.
Minusta on kasvanut sosiokonstruktivistisiin periaatteisiin tukeutuva
opettaja.
Tutkimukseni on kuvaus siitä, millaisen opettajan Jyväskylän yliopiston
opettajankoulutus voi tuottaa. Tutkimukseni voi antaa eväitä koulutuksen kehittämistyöhön
sekä antaa palautetta siitä, miten opetus on vaikuttanut opiskelijaan.
Lisäksi tarinani voi avata lukijalle mahdollisuuden samaistumiskokemuksille
ja rohkaista lukijaa pohtimaan omia oppimiskokemuksiaan. Tutkimusprosessini
on tukenut kasvuani ihmisenä ja opettajana. Toivon, että työni
antaa myös muille kasvatustieteen ammattilaisille rohkeutta löytää opettajuutensa
ytimen. | fi |
dc.format.extent | 90 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea
ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö
kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | ammatillinen kasvu | |
dc.title | Millaisilla eväillä opettajaksi? : opettajaopiskelijan tarina opettajaksi kasvamisesta | |
dc.title.alternative | Opettajaopiskelijan tarina opettajaksi kasvamisesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201303251368 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2013-03-25T08:29:33Z | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | narratiivisuus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |