Finnish preschool children's experiences of an English language shower
Tämän tutkimuksen aiheena ovat esikoululaisten kokemukset englannin kielen kielisuihkutuksesta.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mistä kielisuihkutuksen aikana käytetyistä harjoituksista ja aiheista
lapset pitivät ja mistä eivät, kuinka kielisuihkutus vaikutti heidän käsityksiinsä englannin kielestä sekä
motivoiko kielisuihkutus heitä oppimaan englantia. Kielisuihkutus on vieraskielisen opetuksen muoto, jonka
aikana oppilaat tutustuvat yhteen tai useampaan vieraaseen kieleen leikkien, laulujen ja pelien kautta. Sen
tavoitteena on tutustuttaa lapsia vieraisiin kieliin sekä motivoida heitä vieraiden kielten opiskeluun.
Kielisuihkutuksen kesto voi vaihdella yhdestä lyhyestä tuokiosta pidempään kokonaisuuteen.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jota voidaan myös luonnehtia toimintatutkimukseksi, sillä
tutkimuksen toteutukseen kuului englannin kielen kielisuihkutuksen suunnittelu ja toteutus syksyn 2012 ja
kevään 2013 aikana. Kielisuihkutusta järjestettiin yhteensä kymmenen kertaa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää,
miten kielisuihkutusta voisi lasten kokemusten perusteella kehittää. Tutkimuksen aineistona ovat
esikoululaisten piirrokset heidän kokemuksistaan englannin kielestä ennen ja jälkeen kielisuihkutuksen sekä
näihin pohjautuvat ryhmähaastattelut. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että kielisuihkutus oli lapsille pääasiassa positiivinen kokemus.
Mukavinta kielisuihkutuksessa oli heidän mielestään englannin kielen oppiminen sekä mukavat leikit.
Erityisesti harjoitukset, joissa lapset pääsivät liikkumaan ja osallistumaan aktiivisesti olivat heidän mielestään
hauskoja. Lapset eivät puolestaan pitäneet siitä, jos he joutuivat istumaan pitkään paikallaan tai eivät päässeet
osallistumaan leikkiin yhtä paljon kuin muut. Kuvien perusteella heidän kokemuksensa englannin kielestä
liittyivät ennen kielisuihkutusta joko englannin kielen taitoon tai tilanteisiin, joissa englantia puhutaan.
Kielisuihkutuksen jälkeen suurin osa piirsi kuitenkin joko sanoja, joita oli oppinut tai muita
kielisuihkutuksessa käytyjä aiheita. Myös haastatteluista käy ilmi, että lapset oppivat kielisuihkutuksen aikana
jonkin verran englanninkielisiä sanoja ja suurin osa heistä sanoi haluavansa oppia lisää englantia
tulevaisuudessa.
Kielisuihkutusta on tähän mennessä tutkittu vasta vähän, joten jatkotutkimukselle on tarvetta.
Erityisesti tulisi selvittää, millaisia vaikutuksia kielisuihkutuksella on oppilaiden motivaatioon ja kykyyn
opiskella vieraita kieliä pidemmällä aikavälillä eli kuinka esimerkiksi esikoulussa järjestetty kielisuihkutus
vaikuttaa lasten kieltenopiskeluun peruskoulun aikana.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
What, where, when and how : Finnish children’s perceptions of learning in preschool
Mertala, Pekka (Routledge, 2021)To be able to support young children in learning to learn—an ability that requires adapting often-unprecedented changes in society—teachers need to be aware of the ways in which children understand learning. In this ... -
Studying vapaa säestys through English in a CLIL teaching experiment : content and language learning experiences of JAMK music students
Jaakkonen, Ville (2013)Sisällön ja vieraan kielen oppimisen integroivaa CLIL-opetusta tarjotaan Suomessa erityisesti peruskouluissa, mutta korkea-asteen koulutuksessa sen tarjonta on kuitenkin yhä vähäistä ja tutkimusta sen käytöstä on vähän. ... -
Exploring the conditions of English language education through the experience of Eritrean Sophomore English language learners and teachers
Tewelde, Mussie; Moate, Josephine; Posti-Ahokas, Hanna (Jyväskylän yliopisto, 2023)This study addresses the little studied context of English language education in Eritrea. Despite the teaching of English as a subject and the forward-looking mother tongue policy implemented in Eritrean elementary education, ... -
Take a shower! : a teacher's handbook for language showering in English
Sainio, Laura (2013)Tapa, jolla lapset oppivat vieraita kieliä on hyvin erilainen verrattuna vanhempiin oppijoihin. Kielten opetuksessa tämä tiedostetaan ainakin aihepiireissä, joita lapsille opetetaan. Kuitenkin opetustavat itsessään ovat ...