Take a shower! : a teacher's handbook for language showering in English
Tapa, jolla lapset oppivat vieraita kieliä on hyvin erilainen verrattuna vanhempiin oppijoihin. Kielten opetuksessa tämä tiedostetaan ainakin aihepiireissä, joita lapsille opetetaan. Kuitenkin opetustavat itsessään ovat melko samanlaisia. Opetuksen tärkeänä nuorana käytetään oppikirjoja ja niiden tarjoamaa materiaalia. Tulevaisuudessa on kuitenkin todennäköistä, että vieraan kielen oppiminen Suomessa alkaa varhaisemmalla iällä, mikä tarkoittaa muutoksia niin opetusmenetelmiin kuin materiaaleihin.
Tämä tutkielma käsittelee nuorten oppijoiden erityispiirteitä kielisuihkutuksen näkökulmasta. Tutkielma on teoreettisesti motivoitu materiaalipaketti, joka pyrkii kehittämään kielisuihkutuspedagogiikkaa. Tavoitteena on myös esitellä eri menetelmiä, joita nuorten kielten oppijoiden opetuksessa käytetään. Materiaalin lähtökohtana toimivat kielisuihkutuksen periaatteet aktiivisesta kielen käytöstä sekä runsaasta altistumisesta kohdekielelle. Lisäksi materiaalissa on huomioitu ikäryhmän luontainen tapa toimia aktiivisesti pelejä ja leikkejä hyödyntäen.
Oppimateriaali on suunniteltu alakoulun ensimmäisen ja toisen luokan oppilaille englannin
kielen oppimisen alkutaipaleelle. Sitä voidaan hyödyntää myös kielikerhoihssa tai esimerkiksi varhaisen kielen opettamisen tukena muun materiaalin kanssa. Materiaali koostuu 14 eri aihepiirin oppitunnista, joita käsitellään muun muassa leikkien, laulaen, askarrellen ja englannin kielellä toimien. Oppituntien aihepiirit on valittu peruskoulun opetussuunnitelman antamien ohjeiden peruustella tarkoituksenaan, että teemat olisivat arkipäiväisiä ja lasten maailmaa lähellä. Oppitunneissa on yritetty huomioida taitojen kasvattaminen yksittäisistä sanoista helppoihin fraaseihin. Lisäksi materiaalin on nivottu kulttuuria perinteisten leikkien ja lorujen muodossa. Oppimateriaali pilotoitiin syksyllä 2013 kahdessa englannin kielikerhossa, jonka osallistujat olivat seitsemänvuotiaita. Pilotoinnin pohjalta materiaalia on kehitetty ja muokattu.
...
Muu nimeke
Teacher's handbook for language showering in EnglishAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers
Autio, Laura Kaarina (2012)Autenttisuutta kieltenopetuksessa on käsitelty vuosien mittaan monesta eri näkökulmasta. Laajimmassa määritelmässä autenttiseksi oppimiseksi mielletään kaikki mikä on oppijalle keskeistä kun taas kapeimmassa määritelmässä ... -
Let's go! : an early English language showering material package
Virtanen, Anssi (2022)Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ... -
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Magic beans : a material package for teaching English through storytelling and creative drama in primary school
Ryynänen, Hanne (2013)Tarinat ovat universaali tapa jäsentää maailmaa ja kokemuksia. Tarinat ovat yksi vanhimmista opetusmenetelmistä, joka on koonnut ihmisiä yhteen viihtymään sekä oppimaan uutta. Vaikka tarinat ovat myös olennainen osa kielten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.