Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPynnönen, Johanna
dc.date.accessioned2013-03-21T19:55:15Z
dc.date.available2013-03-21T19:55:15Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1257143
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41093
dc.description.abstractTämän tutkimuksen aiheena ovat esikoululaisten kokemukset englannin kielen kielisuihkutuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mistä kielisuihkutuksen aikana käytetyistä harjoituksista ja aiheista lapset pitivät ja mistä eivät, kuinka kielisuihkutus vaikutti heidän käsityksiinsä englannin kielestä sekä motivoiko kielisuihkutus heitä oppimaan englantia. Kielisuihkutus on vieraskielisen opetuksen muoto, jonka aikana oppilaat tutustuvat yhteen tai useampaan vieraaseen kieleen leikkien, laulujen ja pelien kautta. Sen tavoitteena on tutustuttaa lapsia vieraisiin kieliin sekä motivoida heitä vieraiden kielten opiskeluun. Kielisuihkutuksen kesto voi vaihdella yhdestä lyhyestä tuokiosta pidempään kokonaisuuteen. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jota voidaan myös luonnehtia toimintatutkimukseksi, sillä tutkimuksen toteutukseen kuului englannin kielen kielisuihkutuksen suunnittelu ja toteutus syksyn 2012 ja kevään 2013 aikana. Kielisuihkutusta järjestettiin yhteensä kymmenen kertaa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten kielisuihkutusta voisi lasten kokemusten perusteella kehittää. Tutkimuksen aineistona ovat esikoululaisten piirrokset heidän kokemuksistaan englannin kielestä ennen ja jälkeen kielisuihkutuksen sekä näihin pohjautuvat ryhmähaastattelut. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysia. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että kielisuihkutus oli lapsille pääasiassa positiivinen kokemus. Mukavinta kielisuihkutuksessa oli heidän mielestään englannin kielen oppiminen sekä mukavat leikit. Erityisesti harjoitukset, joissa lapset pääsivät liikkumaan ja osallistumaan aktiivisesti olivat heidän mielestään hauskoja. Lapset eivät puolestaan pitäneet siitä, jos he joutuivat istumaan pitkään paikallaan tai eivät päässeet osallistumaan leikkiin yhtä paljon kuin muut. Kuvien perusteella heidän kokemuksensa englannin kielestä liittyivät ennen kielisuihkutusta joko englannin kielen taitoon tai tilanteisiin, joissa englantia puhutaan. Kielisuihkutuksen jälkeen suurin osa piirsi kuitenkin joko sanoja, joita oli oppinut tai muita kielisuihkutuksessa käytyjä aiheita. Myös haastatteluista käy ilmi, että lapset oppivat kielisuihkutuksen aikana jonkin verran englanninkielisiä sanoja ja suurin osa heistä sanoi haluavansa oppia lisää englantia tulevaisuudessa. Kielisuihkutusta on tähän mennessä tutkittu vasta vähän, joten jatkotutkimukselle on tarvetta. Erityisesti tulisi selvittää, millaisia vaikutuksia kielisuihkutuksella on oppilaiden motivaatioon ja kykyyn opiskella vieraita kieliä pidemmällä aikavälillä eli kuinka esimerkiksi esikoulussa järjestetty kielisuihkutus vaikuttaa lasten kieltenopiskeluun peruskoulun aikana.fi
dc.format.extent59 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkielisuihku
dc.titleFinnish preschool children's experiences of an English language shower
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201303211356
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2013-03-21T19:55:15Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysovieraskielinen opetus
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoesikoulu
dc.subject.ysolapset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot