Studying vapaa säestys through English in a CLIL teaching experiment : content and language learning experiences of JAMK music students
Sisällön ja vieraan kielen oppimisen integroivaa CLIL-opetusta tarjotaan Suomessa erityisesti peruskouluissa, mutta korkea-asteen koulutuksessa sen tarjonta on kuitenkin yhä vähäistä ja tutkimusta sen käytöstä on vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella ja kuvata opiskelijakokemuksia CLIL-opetuksessa sekä sisällön että vieraan kielen oppimisen osalta. Englanninkielinen CLIL-opetuskokeilu, jossa oppisisältönä oli pianon vapaan säestyksen opintojakso, toteutettiin lukuvuonna 2011–2012 Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) musiikin koulutusohjelmassa. Vastausta haettiin seuraaviin pääkysymyksiin: 1) Millaisia kokemuksia opiskelijoilla oli sisällön eli vapaan säestyksen oppimisesta CLIL-opetuksessa? 2) Millaisia kokemuksia opiskelijoilla oli vieraan kielen eli englannin kielen oppimisesta CLIL-opetuksessa? Pääkysymykset jaettiin seuraaviin alakysymyksiin: I) Mitä opittiin ja miksi? II) Mitkä tekijät vaikuttivat oppimiseen ja miten?
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkimusaineistona olivat opiskelijoiden pitämät ohjatut oppimislokit. Tutkittavina toimi viisi JAMKin musiikin koulutusohjelman opiskelijaa, joista neljä oli miehiä ja yksi nainen. Lisäksi kahden muun miesopiskelijan aineistoa hyödynnettiin. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijat kokivat sisällön oppimisen mielekkäänä ja oppivat sisältöalueita monipuolisesti, joskin eri painotuksin johtuen oppijoiden heterogeenisuudesta. Englannin kieli ei juurikaan haitannut sisällön oppimista, vaan oli jopa motivoiva ja oppimista edistävä tekijä. Englannin kielen oppimista tapahtui varsinkin suomalaisilla opiskelijoilla erityisesti puheen sujuvuuden lisääntymisenä ja sanaston oppimisena ja kertaamisena sekä hieman myös kuullun ymmärtämisen alueella. Sanaston oppimista tuki myös eksplisiittinen itseopiskelu sanastojen avulla. CLIL-opetuskokeilu näytti osaltaan tukevan ammattikorkeakouluopiskelijoiden kielitaitotavoitteiden saavuttamista.
Tulosten perusteella vapaan säestyksen englanninkielinen CLIL-opetus voi olla toimiva vaihtoehto siitä kiinnostuneille opiskelijoille myös tulevaisuudessa. CLIL-opetusta voisi harkita jatkossa kokeiltavan ja tutkittavan muillakin opintojaksoilla ja sitten mahdollisesti laajennettavan musiikin koulutusohjelmassa.
...
Muu nimeke
Content and language learning experiences of JAMK music studentsAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school
Ainikkamäki, Eeva-Maija (2013)Koulutusjärjestelmät ovat kautta aikojen pyrkineet vastaamaan tarpeisiin, joita sen hetkinen maailma on sille luonut. Nykyaikana globalisaatio ja kansainvälistyminen ovat tuoneet omat haasteensa koulutusjärjestelmille. ... -
Exploring the conditions of English language education through the experience of Eritrean Sophomore English language learners and teachers
Tewelde, Mussie; Moate, Josephine; Posti-Ahokas, Hanna (Jyväskylän yliopisto, 2023)This study addresses the little studied context of English language education in Eritrea. Despite the teaching of English as a subject and the forward-looking mother tongue policy implemented in Eritrean elementary education, ... -
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Nursing students' professional oral English communication skills in simulated data
Hämäläinen, Mirja S. (2017)1990-luvun alussa Suomen lainsäädäntö mahdollisti opetuksen vieraalla kielellä (CLIL – Content and Language Integrated Learning). Tässä tutkimuksessa tarkastellaan englanninkielipainotteisessa sisätauti-kirurgisessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.