Show simple item record

dc.contributor.authorAhvenainen, Timo
dc.date.accessioned2013-03-13T12:36:54Z
dc.date.available2013-03-13T12:36:54Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1256308
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41061
dc.description.abstractTutkimusten mukaan nuorten kiinnostus yhteiskunnallista vaikuttamista kohtaan on matalalla tasolla niin Suomessa kuin muissakin kehittyneissä maissa. Demokratiakasvatus ja aktiivinen kansalaisuus kuuluvat sekä peruskoulun että lukion opetussuunnitelmien perusteissa mainittuihin tavoitteisiin, mutta niiden toteuttamiseen käytännössä käytetään melko vähän aikaa ja resursseja. Myös käytettävissä olevasta oppimateriaalista on puutetta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota tällaista oppimateriaalia käytettäväksi lukion historianopetuksessa. Oppimateriaalipaketti sisältää lukion opetussuunnitelman puitteissa demokratian historiaa käsitteleviä tehtäviä, ohjeita opettajalle niiden suorittamiseen sekä alkuperäislähteisiin ja tutkimuskirjallisuuteen perustuvia dokumentteja, joita tehtävissä tulkitaan ja analysoidaan. Tehtävät ovat käsittelytavoiltaan monipuolisia ja aktivoivia ja kehittävät historian tietojen lisäksi myös taitoja, kuten historiallista ajattelua, historiallista empatiaa, syy-seuraussuhteiden hahmottamista ja kriittistä lukutaitoa. Materiaalissa käsiteltäviä aihepiirejä ovat antiikin Ateenan demokratia, demokratian uusi nousu 1700-luvulla, länsimaisen demokratian ja kansandemokratian vastakkainasettelu 1900-luvulla, demokraattisten järjestelmien epäonnistuminen erityisesti Euroopassa maailmansotien välillä ja kolmannessa maailmassa sekä demokratian historia Suomessa osana kansainvälistä historiallista kehitystä. Demokratiakasvatuksen ja aktiivisen kansalaisuuden edistämiseksi oppimateriaalipaketin tavoitteena on lisätä opiskelijoiden kiinnostusta demokraattiseen yhteiskunnalliseen keskusteluun ja vaikuttamiseen auttamalla heitä muodostamaan käsityksensä kansanvaltaisen yhteiskuntajärjestelmän erilaisista muodoista, kontekstisidonnaisista määritelmistä ja historiallisesta muutoksesta ajan myötä. Materiaalin avulla menneisyys pyritään linkittämään nykypäivään ja opiskelijoiden omaan elämään ankkuroidun opetuksen strategian mukaisesti.fi
dc.format.extent198 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherdemokratian historia
dc.subject.otherdemokratiakasvatus
dc.subject.otheraktiivinen kansalaisuus
dc.subject.otheroppimateriaali
dc.subject.otherhistorian didaktiikka
dc.titleElävä kuva historian järkäleistä : oppimateriaalipaketti demokratian historiasta lukion historianopetukseen
dc.title.alternativeOppimateriaalipaketti demokratian historiasta lukion historianopetukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201303131328
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYleinen historiafi
dc.contributor.oppiaineGeneral Historyen
dc.date.updated2013-03-13T12:36:54Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3033
dc.subject.ysodemokratia
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysokansalaisuus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysodidaktiikka
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record