Elävä kuva historian järkäleistä : oppimateriaalipaketti demokratian historiasta lukion historianopetukseen
Tutkimusten mukaan nuorten kiinnostus yhteiskunnallista vaikuttamista kohtaan on matalalla tasolla niin Suomessa kuin muissakin kehittyneissä maissa. Demokratiakasvatus ja aktiivinen kansalaisuus kuuluvat sekä peruskoulun että lukion opetussuunnitelmien perusteissa mainittuihin tavoitteisiin, mutta niiden toteuttamiseen käytännössä käytetään melko vähän aikaa ja resursseja. Myös käytettävissä olevasta oppimateriaalista on puutetta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota tällaista oppimateriaalia käytettäväksi lukion historianopetuksessa.
Oppimateriaalipaketti sisältää lukion opetussuunnitelman puitteissa demokratian historiaa käsitteleviä tehtäviä, ohjeita opettajalle niiden suorittamiseen sekä alkuperäislähteisiin ja tutkimuskirjallisuuteen perustuvia dokumentteja, joita tehtävissä tulkitaan ja analysoidaan. Tehtävät ovat käsittelytavoiltaan monipuolisia ja aktivoivia ja kehittävät historian tietojen lisäksi myös taitoja, kuten historiallista ajattelua, historiallista empatiaa, syy-seuraussuhteiden hahmottamista ja kriittistä lukutaitoa. Materiaalissa käsiteltäviä aihepiirejä ovat antiikin Ateenan demokratia, demokratian uusi nousu 1700-luvulla, länsimaisen demokratian ja kansandemokratian vastakkainasettelu 1900-luvulla, demokraattisten järjestelmien epäonnistuminen erityisesti Euroopassa maailmansotien välillä ja kolmannessa maailmassa sekä demokratian historia Suomessa osana kansainvälistä historiallista kehitystä.
Demokratiakasvatuksen ja aktiivisen kansalaisuuden edistämiseksi oppimateriaalipaketin tavoitteena on lisätä opiskelijoiden kiinnostusta demokraattiseen yhteiskunnalliseen keskusteluun ja vaikuttamiseen auttamalla heitä muodostamaan käsityksensä kansanvaltaisen yhteiskuntajärjestelmän erilaisista muodoista, kontekstisidonnaisista määritelmistä ja historiallisesta muutoksesta ajan myötä. Materiaalin avulla menneisyys pyritään linkittämään nykypäivään ja opiskelijoiden omaan elämään ankkuroidun opetuksen strategian mukaisesti.
...
Alternative title
Oppimateriaalipaketti demokratian historiasta lukion historianopetukseenKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Historian opetusta Berliinin taivaan alla : matka demokratiakansalaisuuden sydämeen
Rautiainen, Matti (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2020) -
Historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa
Laurila, Linda (2023)Tutkimuksessa tutkitaan historiallisen ajattelun opettamista alakoulussa Andersonin ja Kratwohlin taksonomian avulla. Opetussuunnitelman historian oppiaineen tavoitteet pyrkivät historiallisen ajattelun kehittymiseen ... -
Tiedonmuodostus ja tekstityö : tapaustutkimus lukion historian opetuksen tekstikäytänteistä
Sulkunen, Sari; Saario, Johanna (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2019)Artikkelissa tarkastellaan tekstityön roolia yhden lukion historian opettajan opetuksessa. Tavoitteena on kuvata historian tekstitaitojen opetusta siirryttäessä uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaiseen entistä ... -
"Olihan se nyt paljon enemmän sellasta, että piti ite oikeesti ajatella jotain" : tiimeissä opiskelun vaikutus historian oppimiseen Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Tiimilukio -hankkeessa Sepän lukion KULTSI -kurssilla lukuvuonna 2013-2014
Laine, Elli (2017)Syksyllä 2013 Jyväskylän Sepän lukiossa toteutettiin Tiimilukio -hankkeeseen kuuluva kurssi ”KULTSI – kulttuurihistoriaa monipuolisesti”. Kurssilla yhdistettiin neljää eri oppiainetta (historia, äidinkieli, kuvaamataito ... -
Kronologisuudesta kohti temaattisuutta : vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta
Hiekkanen, Tomi (2014)Tutkielma käsittelee vuonna 1994 lukion historian opetussuunnitelmassa tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena historian opetuksessa siirryttiin kronologiaan perustuvasta opetuksen jäsen-tämistavasta teemapohjaiseen. ...