Varjostinohjelmien käyttöön perustuvan reaaliaikaisen grafiikan ohjelmointi
Korhonen, Sauli
Varjostinohjelmien käyttöön perustuvan reaaliaikaisen grafiikan ohjelmointi
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 31 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma
Ohjaaja: Halttunen, Veikko
Reaaliaikaisen tietokonegrafiikan näyttävyyden kasvu esimerkiksi tietokonepeleissä
on ollut nopeaa. Grafiikan piirrosta vastaava näytönohjain onkin tällä hetkellä
tietokoneen laitteiston komponenteista nopeimmin kehitetty. Tehokkuuden
lisääntyminen on saavutettu erityisesti rinnakkaisten suoritinytimien määrän
lisäyksellä: siinä missä mikrotietokoneiden keskussuorittimissa käytetään
tällä hetkellä kahdesta kuuteen laskentaydintä, on näytönohjaimissa ytimien
lukumäärä useita satoja tai jopa tuhansia. Näytönohjainten arkkitehtuurin muutoksen
myötä myös ohjelmointiin käytettäviä menetelmiä on ollut tarpeen kehittää.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan varjostinohjelmien käyttöön perustuvaa tapaa
ohjelmoida reaaliaikaista grafiikkaa. Varjostinohjelmien käyttöönotto reaaliaikaisen
grafiikan ohjelmoinnissa on merkittävä uudistus, joka vaatii ohjelmoijilta
uudenlaisen menetelmän omaksumista. Tutkielmassa luodaan katsaus kolmiulotteisen
reaaliaikaisen grafiikan periaatteisiin, käsitellään varjostinohjelmien
käyttöön perustuvan ohjelmointitavan myötä tehtyjä keskeisiä muutoksia ja arvioidaan
niiden vaikutuksia.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4412]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vokseleihin perustuvat pinnanmuodostusalgoritmit ja maaston proseduraalinen generointi
Parviainen, Jussi; Linna, Harri (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli verrata marssikuutiot-algoritmin ja naiivin pintaverkkoalgoritmin suorituskykyä. Tutkielman kirjallisuuskatsaus sisältää maaston proseduraalisen generoinnin menetelmiä, joilla generoitavan ... -
Suomalaisten 8.-luokkalaisten ohjelmoinnillisen ajattelun osaamisen yhteys ohjelmistojen käyttöön sekä monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun itsearvioituun oppimiseen
Marttila, Milja (2022)Tutkimuksessa tarkasteltiin ICILS 2018 -tutkimuksen ohjelmoinnillisen ajattelun oppilaiskokeen tuloksien perusteella muodostettujen tasoryhmien välisiä eroja ohjelmistojen käytössä oppitunneilla sekä itsearvioiduissa ... -
Grafiikan kehittyminen ja sen näkyvyys digitaalisissa peleissä
Tienari, Annriikka (2017)Tietokonegrafiikka on suuressa osassa nykyihmisen arjessa. Siihen törmää niin koulussa, töissä, ostoskeskuksissa, lääketieteessä kuin viihteessä. Tämän tutkielman päätavoite on tuoda esiin grafiikan kehittyminen digitaalisten ... -
3D-grafiikan optimointi mobiilialustalle Unity-ympäristössä
Kuhno, Mikko (2016)Mobiilimarkkinoilta löytyy hyvin laaja kirjo erilaisia mobiilipelejä. Mobiililaitteet ovat laajimmalle levinnyt tietokonemuoto. Viimevuosina mobiililaitteiden graafiset ominaisuudet ovat nousseet sellaiselle tasolle, että ...