dc.contributor.author | Korhonen, Sauli | |
dc.date.accessioned | 2013-03-12T05:34:40Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T05:34:40Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41048 | |
dc.description.abstract | Korhonen, Sauli
Varjostinohjelmien käyttöön perustuvan reaaliaikaisen grafiikan ohjelmointi
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 31 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma
Ohjaaja: Halttunen, Veikko
Reaaliaikaisen tietokonegrafiikan näyttävyyden kasvu esimerkiksi tietokonepeleissä
on ollut nopeaa. Grafiikan piirrosta vastaava näytönohjain onkin tällä hetkellä
tietokoneen laitteiston komponenteista nopeimmin kehitetty. Tehokkuuden
lisääntyminen on saavutettu erityisesti rinnakkaisten suoritinytimien määrän
lisäyksellä: siinä missä mikrotietokoneiden keskussuorittimissa käytetään
tällä hetkellä kahdesta kuuteen laskentaydintä, on näytönohjaimissa ytimien
lukumäärä useita satoja tai jopa tuhansia. Näytönohjainten arkkitehtuurin muutoksen
myötä myös ohjelmointiin käytettäviä menetelmiä on ollut tarpeen kehittää.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan varjostinohjelmien käyttöön perustuvaa tapaa
ohjelmoida reaaliaikaista grafiikkaa. Varjostinohjelmien käyttöönotto reaaliaikaisen
grafiikan ohjelmoinnissa on merkittävä uudistus, joka vaatii ohjelmoijilta
uudenlaisen menetelmän omaksumista. Tutkielmassa luodaan katsaus kolmiulotteisen
reaaliaikaisen grafiikan periaatteisiin, käsitellään varjostinohjelmien
käyttöön perustuvan ohjelmointitavan myötä tehtyjä keskeisiä muutoksia ja arvioidaan
niiden vaikutuksia. | fi |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | tietokonegrafiikka | fi |
dc.subject.other | tosiaikakäsittely | fi |
dc.subject.other | näytönohjaimet | fi |
dc.title | Varjostinohjelmien käyttöön perustuvan reaaliaikaisen grafiikan ohjelmointi | fi |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201303121320 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |