Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKorhonen, Sauli
dc.date.accessioned2013-03-12T05:34:40Z
dc.date.available2013-03-12T05:34:40Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41048
dc.description.abstractKorhonen, Sauli Varjostinohjelmien käyttöön perustuvan reaaliaikaisen grafiikan ohjelmointi Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 31 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Halttunen, Veikko Reaaliaikaisen tietokonegrafiikan näyttävyyden kasvu esimerkiksi tietokonepeleissä on ollut nopeaa. Grafiikan piirrosta vastaava näytönohjain onkin tällä hetkellä tietokoneen laitteiston komponenteista nopeimmin kehitetty. Tehokkuuden lisääntyminen on saavutettu erityisesti rinnakkaisten suoritinytimien määrän lisäyksellä: siinä missä mikrotietokoneiden keskussuorittimissa käytetään tällä hetkellä kahdesta kuuteen laskentaydintä, on näytönohjaimissa ytimien lukumäärä useita satoja tai jopa tuhansia. Näytönohjainten arkkitehtuurin muutoksen myötä myös ohjelmointiin käytettäviä menetelmiä on ollut tarpeen kehittää. Tässä tutkielmassa tarkastellaan varjostinohjelmien käyttöön perustuvaa tapaa ohjelmoida reaaliaikaista grafiikkaa. Varjostinohjelmien käyttöönotto reaaliaikaisen grafiikan ohjelmoinnissa on merkittävä uudistus, joka vaatii ohjelmoijilta uudenlaisen menetelmän omaksumista. Tutkielmassa luodaan katsaus kolmiulotteisen reaaliaikaisen grafiikan periaatteisiin, käsitellään varjostinohjelmien käyttöön perustuvan ohjelmointitavan myötä tehtyjä keskeisiä muutoksia ja arvioidaan niiden vaikutuksia.fi
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othertietokonegrafiikkafi
dc.subject.othertosiaikakäsittelyfi
dc.subject.othernäytönohjaimetfi
dc.titleVarjostinohjelmien käyttöön perustuvan reaaliaikaisen grafiikan ohjelmointifi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201303121320
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot