dc.contributor.author | Vaarala, Taru | |
dc.date.accessioned | 2013-02-28T12:25:50Z | |
dc.date.available | 2013-02-28T12:25:50Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1254973 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41002 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion englannin opettajien sekä opiskelijoiden näkemyksiä suullisesta kielitaidosta niin yleisellä tasolla kuin tarkemmin englannin opetuksessa. Ääntäminen valittiin erityisen tarkastelun kohteeksi, vaikka suullisen kielitaidon todettiin koostuvan monista tärkeistä osa-alueista. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien välisiä mielipide-eroja.
Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää lukion opiskelijaa sekä neljää lukion opettajaa. Haastattelut toteutettiin nauhoitettuina teemahaastatteluina, jotka litteroitiin. Aineisto analysoitiin teemoittain ja lisäksi opettajien ja opiskelijoiden vastaukset analysoitiin omissa osioissaan vertailun mahdollistamiseksi.
Tulokset osoittivat, että eurooppalaisen viitekehyksen painottama kommunikatiivinen kompetenssi koettiin tärkeäksi osaksi suullista kielitaitoa molemmissa ryhmissä. Kulttuuri- ja sosiaalisten käytänteiden tuntemus koettiin myös tärkeäksi. Ääntämisen roolin yleisen suullisen kielitaidon alueella puolestaan ei koettu olevan kovin tärkeä, joskin haastateltavat myönsivät ääntämisen vaikuttavan ymmärrettävyyteen. Muuten ääntämisen rooli nähtiin lähinnä esteettisenä tai sosiaalista merkitystä kantavana.
Opettajien yleinen suullinen kielitaito koettiin myös tärkeäksi molemmissa ryhmissä. Vaikka ääntämisen rooli ei tässäkään tapauksessa ollut kovin suuri, haastateltavat olivat kuitenkin sitä mieltä, että opettajan ääntämyksen tuli olla esimerkillistä eikä opettaja saanut ääntää systemaattisesti väärin. Haastateltavia pyydettiin myös arvioimaan suullisen kielitaidon opetusta sekä arviointia lukiossa, ja kaikki kahdeksan vastaajaa olivat sitä mieltä, että suullinen osuus tulisi lisätä ylioppilaskokeeseen. Enimmäkseen opettajien ja opiskelijoiden mielipiteet eivät eronneet toisistaan. Suurin ero oli suhteessa suullisen kielitaidon opetukseen, sillä opettajien mielestä suullinen kielitaito on tarpeeksi esillä opetuksessa kun taas opiskelijat halusivat lisää harjoitusta kyseisellä alueella. | fi |
dc.format.extent | 115 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | oral competence | |
dc.subject.other | pronunciation | |
dc.subject.other | oral competence in teaching | |
dc.subject.other | assessing oral competence | |
dc.subject.other | oral skills | |
dc.title | Oral competence in upper secondary school teaching : teachers and students' views | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201302281280 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2013-02-28T12:25:50Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | suullinen kielitaito | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | ääntäminen | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |