Show simple item record

dc.contributor.authorVaarala, Taru
dc.date.accessioned2013-02-28T12:25:50Z
dc.date.available2013-02-28T12:25:50Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1254973
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41002
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion englannin opettajien sekä opiskelijoiden näkemyksiä suullisesta kielitaidosta niin yleisellä tasolla kuin tarkemmin englannin opetuksessa. Ääntäminen valittiin erityisen tarkastelun kohteeksi, vaikka suullisen kielitaidon todettiin koostuvan monista tärkeistä osa-alueista. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien välisiä mielipide-eroja. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää lukion opiskelijaa sekä neljää lukion opettajaa. Haastattelut toteutettiin nauhoitettuina teemahaastatteluina, jotka litteroitiin. Aineisto analysoitiin teemoittain ja lisäksi opettajien ja opiskelijoiden vastaukset analysoitiin omissa osioissaan vertailun mahdollistamiseksi. Tulokset osoittivat, että eurooppalaisen viitekehyksen painottama kommunikatiivinen kompetenssi koettiin tärkeäksi osaksi suullista kielitaitoa molemmissa ryhmissä. Kulttuuri- ja sosiaalisten käytänteiden tuntemus koettiin myös tärkeäksi. Ääntämisen roolin yleisen suullisen kielitaidon alueella puolestaan ei koettu olevan kovin tärkeä, joskin haastateltavat myönsivät ääntämisen vaikuttavan ymmärrettävyyteen. Muuten ääntämisen rooli nähtiin lähinnä esteettisenä tai sosiaalista merkitystä kantavana. Opettajien yleinen suullinen kielitaito koettiin myös tärkeäksi molemmissa ryhmissä. Vaikka ääntämisen rooli ei tässäkään tapauksessa ollut kovin suuri, haastateltavat olivat kuitenkin sitä mieltä, että opettajan ääntämyksen tuli olla esimerkillistä eikä opettaja saanut ääntää systemaattisesti väärin. Haastateltavia pyydettiin myös arvioimaan suullisen kielitaidon opetusta sekä arviointia lukiossa, ja kaikki kahdeksan vastaajaa olivat sitä mieltä, että suullinen osuus tulisi lisätä ylioppilaskokeeseen. Enimmäkseen opettajien ja opiskelijoiden mielipiteet eivät eronneet toisistaan. Suurin ero oli suhteessa suullisen kielitaidon opetukseen, sillä opettajien mielestä suullinen kielitaito on tarpeeksi esillä opetuksessa kun taas opiskelijat halusivat lisää harjoitusta kyseisellä alueella.fi
dc.format.extent115 sivua
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheroral competence
dc.subject.otherpronunciation
dc.subject.otheroral competence in teaching
dc.subject.otherassessing oral competence
dc.subject.otheroral skills
dc.titleOral competence in upper secondary school teaching : teachers and students' views
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201302281280
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2013-02-28T12:25:50Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppilaat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record