dc.contributor.author | Myyry, Antti | |
dc.date.accessioned | 2013-01-29T11:51:01Z | |
dc.date.available | 2013-01-29T11:51:01Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40832 | |
dc.description.abstract | Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, mitä lukion ensimmäisen vuosikurssin oppilaat ajattelevat englannin kieliopista ja sen opetuksesta. Vaikka oppilaiden ja opiskelijoiden asenteita kielioppia kohtaan on tutkittu aiemminkin, nimenomaan kielioppiin kohdistuvaa tutkimusta on paljon vähemmän.
Aineistona tutkimuksessani käytin opiskelijoiden itsensä tuottamia visuaalisia representaatioita kieliopista; pyysin yhden keskisuomalaisen lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoita piirtämään kieliopin siten kuin he sen näkevät. Tämä tuotti aineistoksi 13 piirrosta, jotka analysoitiin kvalitatiivisesti, käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Keskeiset tutkimuskysymykset olivat a) millaisia käsityksiä lukiolaisilla on englannin kieliopin opetuksesta, sekä b) millaisia tunteita nämä käsitykset heissä herättävät.
Tulokset osoittavat, että suurin osa opiskelijoista joko käsitti englannin kieliopin opetuksen koostuvan kirjojen ja terminologian opiskelusta tai ei osannut ilmaista käsitystään. Kieliopin opetusta kohtaan ilmaistut tunteet olivat enimmäkseen positiivisia tai suuresti vaihtelevia. Negatiiviset tai hämmentyneet tunteet esiintyivät harvemmin kuin edellä mainitut mutta olivat yhtä yleisiä keskenään.
Vaikka tulokset eivät ole yleistettävissä, ne antavat silti sekä jonkinlaisen kuvan lukio-opiskelijoiden suhtautumisesta englannin kielen kieliopin opetukseen että tukevat visuaalisten representaatioiden käyttöä tutkimusaineistona. | fi |
dc.format.extent | 24 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | kielioppi | |
dc.subject.other | kuvallinen ilmaisu | |
dc.subject.other | sisällönanalyysi | |
dc.subject.other | grammar instruction | |
dc.title | The dark side of the moon : high school students' perceptions of grammar instruction | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201301291135 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2013-01-29T11:51:01Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |