Show simple item record

dc.contributor.authorMyyry, Antti
dc.date.accessioned2013-01-29T11:51:01Z
dc.date.available2013-01-29T11:51:01Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40832
dc.description.abstractTutkielmani tarkoituksena on selvittää, mitä lukion ensimmäisen vuosikurssin oppilaat ajattelevat englannin kieliopista ja sen opetuksesta. Vaikka oppilaiden ja opiskelijoiden asenteita kielioppia kohtaan on tutkittu aiemminkin, nimenomaan kielioppiin kohdistuvaa tutkimusta on paljon vähemmän. Aineistona tutkimuksessani käytin opiskelijoiden itsensä tuottamia visuaalisia representaatioita kieliopista; pyysin yhden keskisuomalaisen lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoita piirtämään kieliopin siten kuin he sen näkevät. Tämä tuotti aineistoksi 13 piirrosta, jotka analysoitiin kvalitatiivisesti, käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Keskeiset tutkimuskysymykset olivat a) millaisia käsityksiä lukiolaisilla on englannin kieliopin opetuksesta, sekä b) millaisia tunteita nämä käsitykset heissä herättävät. Tulokset osoittavat, että suurin osa opiskelijoista joko käsitti englannin kieliopin opetuksen koostuvan kirjojen ja terminologian opiskelusta tai ei osannut ilmaista käsitystään. Kieliopin opetusta kohtaan ilmaistut tunteet olivat enimmäkseen positiivisia tai suuresti vaihtelevia. Negatiiviset tai hämmentyneet tunteet esiintyivät harvemmin kuin edellä mainitut mutta olivat yhtä yleisiä keskenään. Vaikka tulokset eivät ole yleistettävissä, ne antavat silti sekä jonkinlaisen kuvan lukio-opiskelijoiden suhtautumisesta englannin kielen kieliopin opetukseen että tukevat visuaalisten representaatioiden käyttöä tutkimusaineistona.fi
dc.format.extent24
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkielioppi
dc.subject.otherkuvallinen ilmaisu
dc.subject.othersisällönanalyysi
dc.subject.othergrammar instruction
dc.titleThe dark side of the moon : high school students' perceptions of grammar instruction
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201301291135
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2013-01-29T11:51:01Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record