The dark side of the moon : high school students' perceptions of grammar instruction
Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, mitä lukion ensimmäisen vuosikurssin oppilaat ajattelevat englannin kieliopista ja sen opetuksesta. Vaikka oppilaiden ja opiskelijoiden asenteita kielioppia kohtaan on tutkittu aiemminkin, nimenomaan kielioppiin kohdistuvaa tutkimusta on paljon vähemmän.
Aineistona tutkimuksessani käytin opiskelijoiden itsensä tuottamia visuaalisia representaatioita kieliopista; pyysin yhden keskisuomalaisen lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoita piirtämään kieliopin siten kuin he sen näkevät. Tämä tuotti aineistoksi 13 piirrosta, jotka analysoitiin kvalitatiivisesti, käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Keskeiset tutkimuskysymykset olivat a) millaisia käsityksiä lukiolaisilla on englannin kieliopin opetuksesta, sekä b) millaisia tunteita nämä käsitykset heissä herättävät.
Tulokset osoittavat, että suurin osa opiskelijoista joko käsitti englannin kieliopin opetuksen koostuvan kirjojen ja terminologian opiskelusta tai ei osannut ilmaista käsitystään. Kieliopin opetusta kohtaan ilmaistut tunteet olivat enimmäkseen positiivisia tai suuresti vaihtelevia. Negatiiviset tai hämmentyneet tunteet esiintyivät harvemmin kuin edellä mainitut mutta olivat yhtä yleisiä keskenään.
Vaikka tulokset eivät ole yleistettävissä, ne antavat silti sekä jonkinlaisen kuvan lukio-opiskelijoiden suhtautumisesta englannin kielen kieliopin opetukseen että tukevat visuaalisten representaatioiden käyttöä tutkimusaineistona.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5291]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English
Kämäräinen, Heini (2022)Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, ... -
Say what you mean : a material package for communicative grammar teaching in upper secondary school
Ulfves, Suvi (2020)Kieliopin opetus on ollut polttava puheenaihe koko kieltenopetuksen historian ajan. Näkemyseroja on sen suhteen, miten kielioppia tulisi opettaa ja miten siitä saisi tehtyä mielenkiintoista sekä oppilaille että opettajille, ... -
Active learning and grammar exercises in EFL workbooks
Vuorela, Henna (2019)Toiminnallisuus (active learning) on ollut paljon esillä nykyajan tutkimuksissa sekä alemmilla että korkeammilla kouluasteilla parempien oppimistuloksien takia. Toiminnalliset työtavat ovat perusopetuksen opetussuunnitelman ... -
Investigating young Finnish CLIL pupils’ perceptions of foreign language use through visual narratives
Mäntylä, Katja; Roiha, Anssi; Dufva, Hannele (John Benjamins Publishing Company, 2023)This article explores how pupils in early CLIL (Content and Language Integrated Learning) education perceive language skills and use. The participants were 25 French-medium and 16 English-medium CLIL pupils in Grade 2 (aged ... -
School‐entry language outcomes in late talkers with and without a family risk of dyslexia
Caglar‐Ryeng, Ømur; Eklund, Kenneth; Nergård‐Nilssen, Trude (John Wiley & Sons, 2021)Children with familial risk (FR) of dyslexia and children with early language delay are known to be at risk for later language and literacy difficulties. However, research addressing long‐term outcomes in children with ...