dc.contributor.author | Laasanen, Pauliina | |
dc.date.accessioned | 2013-01-27T18:30:35Z | |
dc.date.available | 2013-01-27T18:30:35Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1245289 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40768 | |
dc.description.abstract | Tutkimus on opinnäytetyö Jyväskylän yliopiston kahteen tiedekuntaan: Salla Maunulan osalta opettajankoulutuslaitokselle ja Pauliina Laasasen osalta sekä opettajankoulutuslaitokselle että liikuntakasvatuksen laitokselle. Tämä tutkimus on liikuntapedagogiikan versio.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia piirteitä kuudesluokkalainen oppilas liittää ikätoverinsa normaaliin tai toisaalta poikkeavaan ulkoiseen olemukseen. Haastattelimme oppilaita kahdessa eri koulussa, joten saimme tutkimukseemme vertailevan näkökulman. Pääpaino tutkimuksessamme oli selvittää, millaista ulkonäköä kuudesluokkalainen oppilas pitää normaalina tai epänormaalina ja miten tavallisuuteen tai toisaalta erilaisuuteen suhtaudutaan. Lisäksi tutkimme ulkonäön merkitystä oppilaiden arjessa sekä heidän välisissä vuorovaikutussuhteissaan. Tutkimuksen kohdejoukon muodostivat yhteensä 26 kuudesluokkalaista oppilasta. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua.
Tulokset ovat merkittäviä, sillä suoranaisesti vastaavia tutkimuksia ei ole tehty. Kuten osasimme odottaa, normaalina pidettiin ulkoista olemusta, joka sulautuu valtaväestöön. Tutkimustulos, jota emme osanneet ennakoida oli se, kuinka haastateltavien oma luonne, sosiaalinen status ja itsetunto vaikuttivat heidän käsityksiinsä normaaliudesta.
Tutkimuksemme mukaan opettajien tulisi koulussa huomioida entistä enemmän suvaitsevaisuus- ja tasavertaisuuskasvatuksen näkökulmia opetuksessa. Vaikka asiat olisi opetettu ja opittu, oppilaiden käytös tarvitsee muuttuakseen paljon enemmän aikaa ja opitun syventämistä. Maahanmuuton ja globalisaation lisääntyessä jatkuvasti, ongelma on ajankohtainen, jotta saamme luotua suomalaisista kouluista suvaitsevaisia ja vastaanottavaisia jokaiselle oppilaalle. | fi |
dc.format.extent | 111 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | normaalius | |
dc.subject.other | ulkonäkö | |
dc.subject.other | käsitysten muodostuminen | |
dc.subject.other | sosiaaliset suhteet | |
dc.title | Normaali vai ei? : kuudesluokkalaisen oppilaan käsityksiä ikätoverinsa normaalista ulkoisesta olemuksesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201301271126 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2013-01-27T18:30:35Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | normaalius | |
dc.subject.yso | ulkonäkö | |
dc.subject.yso | liikuntakulttuuri | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | sosiaaliset suhteet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |