Normaali vai ei? : kuudesluokkalaisen oppilaan käsityksiä ikätoverinsa normaalista ulkoisesta olemuksesta
Authors
Date
2013Tutkimus on opinnäytetyö Jyväskylän yliopiston kahteen tiedekuntaan: Salla Maunulan osalta opettajankoulutuslaitokselle ja Pauliina Laasasen osalta sekä opettajankoulutuslaitokselle että liikuntakasvatuksen laitokselle. Tämä tutkimus on liikuntapedagogiikan versio.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia piirteitä kuudesluokkalainen oppilas liittää ikätoverinsa normaaliin tai toisaalta poikkeavaan ulkoiseen olemukseen. Haastattelimme oppilaita kahdessa eri koulussa, joten saimme tutkimukseemme vertailevan näkökulman. Pääpaino tutkimuksessamme oli selvittää, millaista ulkonäköä kuudesluokkalainen oppilas pitää normaalina tai epänormaalina ja miten tavallisuuteen tai toisaalta erilaisuuteen suhtaudutaan. Lisäksi tutkimme ulkonäön merkitystä oppilaiden arjessa sekä heidän välisissä vuorovaikutussuhteissaan. Tutkimuksen kohdejoukon muodostivat yhteensä 26 kuudesluokkalaista oppilasta. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua.
Tulokset ovat merkittäviä, sillä suoranaisesti vastaavia tutkimuksia ei ole tehty. Kuten osasimme odottaa, normaalina pidettiin ulkoista olemusta, joka sulautuu valtaväestöön. Tutkimustulos, jota emme osanneet ennakoida oli se, kuinka haastateltavien oma luonne, sosiaalinen status ja itsetunto vaikuttivat heidän käsityksiinsä normaaliudesta.
Tutkimuksemme mukaan opettajien tulisi koulussa huomioida entistä enemmän suvaitsevaisuus- ja tasavertaisuuskasvatuksen näkökulmia opetuksessa. Vaikka asiat olisi opetettu ja opittu, oppilaiden käytös tarvitsee muuttuakseen paljon enemmän aikaa ja opitun syventämistä. Maahanmuuton ja globalisaation lisääntyessä jatkuvasti, ongelma on ajankohtainen, jotta saamme luotua suomalaisista kouluista suvaitsevaisia ja vastaanottavaisia jokaiselle oppilaalle.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Normaali vai ei? : kuudesluokkalaisen oppilaan käsityksiä ikätoverinsa normaalista ulkoisesta olemuksesta
Laasanen, Pauliina; Maunula, Salla (2013)Tutkimus on opinnäytetyö Jyväskylän yliopiston kahteen tiedekuntaan: Salla Maunulan osalta opettajankoulutuslaitokselle ja Pauliina Laasasen osalta sekä opettajankoulutuslaitokselle että liikuntakasvatuksen laitokselle. ... -
Häiritsevän käyttäytymisen yhteys oppilaan sosiaalisiin suhteisiin 5. ja 6. luokalla
Vauhkonen, Eveliina (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin häiritsevän käyttäytymisen, sukupuolen sekä vanhempien koulutyölle antaman tuen yhteyttä oppilaan vertaissuhteisiin ja opettaja-oppilassuhteisiin, sekä niissä tapahtuviin muutoksiin 5. ... -
”Että miettii koko ajan miltä mää näytän ja mitä toinen ajattelee” : ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa
Korteniemi, Elisa (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella ulkonäön merkityksiä oppilaskulttuurissa ja ulkonäön vaikutuksia oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin. Tutkielmassa käsitellään ulkonäköä myös sukupuolen näkökulmasta. Kyseessä ... -
Lasten ja nuorten vertaissuhteiden ylläpitäminen ja muodostuminen viestintäteknologian avulla
Lahti, Henna (2011)Tämän tutkielman ensimmäinen osa on kirjallisuuskatsaus, jossa perehdytään lasten ja nuorten teknologiavälitteisiin vuorovaikutussuhteisiin ja siihen, miten he ylläpitävät ja muodostavat vertaissuhteita viestintäteknologian ...