Language choice in EFL teaching : student teachers' perceptions
Vieraan kielen opettaja tekee luokkahuoneessa jatkuvasti valintoja luokkahuonekielen suhteen, olivatpa nuo valinnat sitten tietoisia tai tiedostamattomia. Opettaja voi puhua joko kohdekieltä tai oppilaiden äidinkieltä niissä eri vuorovaikutustilanteissa, joita hän oppitunnilla kohtaa. Kielenvalinta vieraan kielen opetuksessa on synnyttänyt paljon keskustelua asiantuntijoiden keskuudessa. Onkin syntynyt kaksi eri ajattelukuntaa: toiset puhuvat äidinkielen käytön puolesta, kun taas toiset kannattavat eksklusiivista kohdekielen käyttöä.
Tämä tutkimus keskittyi englannin opetusharjoittelijoiden näkemyksiin äidinkielen ja kohdekielen käytöstä ja siihen, miten he tulkitsevat omia kielivalintojaan. Tutkimuksen pääasiallinen tarkoitus oli kartoittaa, millaisia käyttötarkoituksia opetusharjoittelijat löytävät suomelle ja englannille. Tutkimus perustui haastatteluaineistoon, joka hankittiin käyttäen kahta haastattelutyyppiä: puolistrukturoitua haastattelua ja stimulated recall -haastattelua. Jälkimmäisessä haastateltavat tulkitsivat omia kielivalintojaan videomateriaalin pohjalta. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Esiin nousi kolme kielenkäytön kategoriaa: opettaja-lähtöinen, oppilas-lähtöinen ja diskurssi-lähtöinen kategoria. Haasteltavat pohtivat myös suomen ja englannin käytöstä koituvia haittoja. Lisäksi haastateltavat toivat esiin opetusharjoittelussa saadut kielenvalintaa koskevat ohjeistukset ja niiden vaikutukset heidän toimintaansa. Tulokset osoittivat, että haastateltavat kannattivat englannin käyttöä joko ainoana tai pääasiallisena luokkahuonekielenä. Kuitenkin sekä äidinkielelle että kohdekielelle löytyi useita eri käyttötarkoituksia. Tietyn kielen käyttöä selitettiin muun muassa psykolingivistisillä tekijöillä, pedagogisilla tarkoitusperillä sekä vuorovaikutustilanteen luonteella.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The use of movies in language classrooms : teachers' and students' thoughts and experiences
Nieminen, Mona (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia elokuvien käytöstä kieltenopetuksessa. Tutkimus toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna helmikuussa 2021. Opettajien ryhmähaastattelussa oli ... -
Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom
Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (De Gruyter, 2021)Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet ... -
Gender in the EFL classroom differences in the teacher's reactions to boys' and girls' responses
Männynsalo, Anni (2008) -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
"Natural, unmodified, meaningful, motivating and real" : authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students
Rossi, Juuli (2013)Vieraiden kielten opetus ja autenttisuus ovat jo pitkään olleet keskustelun ja mielenkiinnon kohteina. Autenttisuuden monimuotoisuus ja vaikeasti määriteltävyys ovat tehneet aiheesta jopa vaikeasti lähestyttävän. Autenttisuuden ...