Show simple item record

dc.contributor.authorKåll, Sara
dc.date.accessioned2013-01-01T12:34:46Z
dc.date.available2013-01-01T12:34:46Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1241138
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40635
dc.description.abstractSnäll är ett adjektiv som används med ett brett innehåll och tolkas beroende på kontexten men mycket lite vetenskaplig forskning har bedrivits kring begreppet. Den forskning som där ordet nämns är nästan uteslutande genusrelaterad eller handlar om elevers uppfattningar om lärare. Den här undersökningen fokuserar på den pedagogiska relevansen av begreppet och åtta finlandssvenska klasslärarens uppfattningar och åsikter om att vara snäll eller bete sig på ett snällt sätt i skolvärlden. Som bakgrund diskuterar jag dels en moralfilosofisk synvinkel utgående från den klassiska dygdetiken, dels snällhet i en sociokulturell kontext. Undersökningen omfattar en innehållsanalys av transkriberade semistrukturerade intervjuer med åtta lärare i årskurserna 1-6 våren 2012. Frågeställningar med inriktning på fostringsarbetet i den finländska skolan och finlandssvenska klasslärares åsikter och uppfattningar: Hur förstår klasslärarna i undersökningen snällhet? Hurudana är snälla elevers och snälla lärares egenskaper enligt klasslärarna i undersökningen? Vilka åsikter har klasslärarna om snällhet som mål för fostran? Och hur intressant är snällhet utifrån en moralpedagogisk, i synnerhet en dygdetisk, synvinkel enligt lärarnas åsikter? Klasslärarna beskrev äkta snällhet som en dygd men en överdriven form som en last med innebörden undergiven. I en värld där rätt och fel flyter, eleverna är kritiskt tänkande individer som är medvetna om sina rättigheter, är läraren en av de vuxna som deltar i elevens socialiseringsprocess, med målsättningen att eleven ska klara sig och må bra som vuxen och för att, i slutändan, skapa ett gott samhälle.en
dc.format.extent90 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othersnällhet
dc.subject.othermoralpedagogik
dc.subject.otherdygdetik
dc.subject.otherinnehållsanalys
dc.titleÄr snällhet pedagogiskt relevant? : en undersökning av klasslärares uppfattningar om snällhet i skolvärlden
dc.title.alternativeUndersökning av klasslärares uppfattningar om snällhet i skolvärlden
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201301011001
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.date.updated2013-01-01T12:34:46Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysokiltteys
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoetiikka
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright