Är snällhet pedagogiskt relevant? : en undersökning av klasslärares uppfattningar om snällhet i skolvärlden
Snäll är ett adjektiv som används med ett brett innehåll och tolkas beroende på kontexten men mycket lite vetenskaplig forskning har bedrivits kring begreppet. Den forskning som där ordet nämns är nästan uteslutande genusrelaterad eller handlar om elevers uppfattningar om lärare. Den här undersökningen fokuserar på den pedagogiska relevansen av begreppet och åtta finlandssvenska klasslärarens uppfattningar och åsikter om att vara snäll eller bete sig på ett snällt sätt i skolvärlden. Som bakgrund diskuterar jag dels en moralfilosofisk synvinkel utgående från den klassiska dygdetiken, dels snällhet i en sociokulturell kontext.
Undersökningen omfattar en innehållsanalys av transkriberade semistrukturerade intervjuer med åtta lärare i årskurserna 1-6 våren 2012. Frågeställningar med inriktning på fostringsarbetet i den finländska skolan och finlandssvenska klasslärares åsikter och uppfattningar: Hur förstår klasslärarna i undersökningen snällhet? Hurudana är snälla elevers och snälla lärares egenskaper enligt klasslärarna i undersökningen? Vilka åsikter har klasslärarna om snällhet som mål för fostran? Och hur intressant är snällhet utifrån en moralpedagogisk, i synnerhet en dygdetisk, synvinkel enligt lärarnas åsikter?
Klasslärarna beskrev äkta snällhet som en dygd men en överdriven form som en last med innebörden undergiven. I en värld där rätt och fel flyter, eleverna är kritiskt tänkande individer som är medvetna om sina rättigheter, är läraren en av de vuxna som deltar i elevens socialiseringsprocess, med målsättningen att eleven ska klara sig och må bra som vuxen och för att, i slutändan, skapa ett gott samhälle.
...
Muu nimeke
Undersökning av klasslärares uppfattningar om snällhet i skolvärldenAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Framgångsrik karriärkvinna : en undersökning av kvinnobilden i finska och svenska Elle
Aukeala, Anu; Aukeala, Minna (2011)Työn tavoitteena oli tutkia naiskuvaa suomalaisessa ja ruotsalaisessa Elle-lehdessä kielen kautta. Työssä käytiin läpi lehtien artikkelit kielellisinä kokonaisuuksina sekä vertailtiin artikkeleita keskenään, jotta ... -
Luokanopettajan eettisen arvopohjan rakentuminen osana muuttuvaa yhteiskuntaa : "onks mulla ylipäätään eettisiä arvoja ollenkaan"
Kontturi, Juha-Pekka (2011)Kontturi, J-P. 2011. Luokanopettajan eettisen arvopohjan rakentuminen osana muuttuvaa yhteiskuntaa. ”Onks mulla ylipäätään eettisiä arvoja ollenkaan?” Jyväskylän Yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. ... -
Innehållsanalys av grunderna för läröplanen 2004 och 2014 : vad som förnyas i grunderna för läroplanen av den medellånga lärokursen i svenska?
Ruohonen, Minna (2016)Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa keskipitkän ruotsin kielen osalta uudistuksia ja painopis-teitä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkimuskysymykseen vastatakseni käytän aineistolähtöistä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.