Loke – Odensson eller Laufeysson, far eller ungkarl? : Lokes familjeförhållanden i Thor-filmtrilogin av Marvel Studios
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmani tavoitteena on selvittää, minkälaiset perhesuhteet Loki-hahmolla (ruots. Loke) on jumaliin Thor, Odin, Frigg ja Hel, jättiläiseen Laufey, Fenris-suteen (ruots. Fenresulven) ja Sleipner-hevoseen Marvel Studios -yhtiön Thor-elokuvissa. Lisäksi tutkin, miten Lokin perhesuhteiden presentaatio Thor-elokuvissa eroaa Snorrin Eddan luomasta presentaatiosta. Sisällönanalyysia apuna käyttäen analysoin Lokin perhesuhteita elokuvissa Thor (2011), Thor: the Dark World (2013) ja Thor: Ragnarok (2017) ja vertasin elokuvien esittämiä presentaatioita Snorrin Eddan esittämiin Lokin perhesuhteisiin pohjoismaisessa mytologiassa. Tutkimuksen teoreettisina viitekehyksinä toimivat laaja tekstikäsite ja pohjoismainen mytologia. Aikaisemmin Loki-hahmoa ovat tutkineet Anna Birgitta Rooth ja Uzma Khalil. Rooth (1961) on tutkinut hahmoa laajasti eri myyteissä, kun taas Khalil (2016) on analysoinut Loken sanavalintoja ja ilmauksia Thor-elokuvassa.
Tutkimukseni tulosten mukaan Lokin perhesuhteiden presentaatio Thor-elokuvissa eroaa Lokin perhesuhteista pohjoismaisessa mytologiassa. Elokuvat esittelevät Lokin biologisen vanhemman Laufeyn, mutta ovat muuttaneet tämän sukupuolen naisesta mieheksi mytologiaan verrattuna (Sturlasson, 2015). Elokuvissa Loki on adoptoitu Odinin, Friggan ja Thorin perheeseen. Mytologiassa Loki asuu jumalten luona, mutta he eivät ole toisiinsa (Sturlasson, 2015). Lokin suhde Odiniin on kuitenkin mystinen. Elokuvissa jumalatar Hel esitetään Lokin sisarena. Lokin suhdetta Fenris-suteen ja Sleipner-hevoseen ei elokuvissa esitetä. Mytologiassa Hel, Fenris-susi ja Sleipner ovat Lokin jälkeläisiä (Sturlasson, 2015).
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5332]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
From a petrifying monster to a garden gnome entrepreneur : an analysis of Medusa’s portrayal in Clash of the Titans (1981) and The Lightning Thief (2005)
Kurikka, Anton (2022)Kreikkalaisesta mytologiasta tunnettu Medusa on keskeinen hahmo länsimaisessa kulttuurissa. Kuva Medusan kasvoista on voimakas symboli, johon on liitetty monia tulkintoja niin psykoanalyysistä feministiseen teoriaan. Kuten ... -
Innehållsanalys av grunderna för läröplanen 2004 och 2014 : vad som förnyas i grunderna för läroplanen av den medellånga lärokursen i svenska?
Ruohonen, Minna (2016)Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa keskipitkän ruotsin kielen osalta uudistuksia ja painopis-teitä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkimuskysymykseen vastatakseni käytän aineistolähtöistä ... -
Framgångsrik karriärkvinna : en undersökning av kvinnobilden i finska och svenska Elle
Aukeala, Anu; Aukeala, Minna (2011)Työn tavoitteena oli tutkia naiskuvaa suomalaisessa ja ruotsalaisessa Elle-lehdessä kielen kautta. Työssä käytiin läpi lehtien artikkelit kielellisinä kokonaisuuksina sekä vertailtiin artikkeleita keskenään, jotta ... -
Atheists in the Foxhole : representation of atheists on American dramatic series Firefly, House M.D., Bones, and Studio 60 on the Sunset Strip
Hirvonen, Anna (2011)Työn aiheena oli ateistien representaatio amerikkalaisissa draamasarjoissa Firefly, House, MD, Bones ja Studio 60 on the Sunset Strip. Lähtökohtana oli selvittää miten heitä representoidaan, eli kuvataan, edustetaan, ... -
Fotbollsjournalistik i svenska och engelska dagstidningar
Hänninen, Jarmo (2013)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka jalkapalloartikkelit eroavat sisällöllisesti toisistaan ruotsalaisissa ja englantilaisissa päivälehdissä, sekä kumman maan jalkapallojournalismi on korkeatasoisempaa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.