Sadut lapsen apuna vanhempien eron jälkeen
TIIVISTELMÄ
Aranne, Anna. SADUT LAPSEN APUNA VANHEMPIEN ERON JÄLKEEN.
Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2012. 92 sivua.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia satuja lapsen apuna vanhempien erotessa. Päämääränä oli laajentaa satujen käytön katsontakantaa sanojen hoitavasta vaikutuksesta ja terapeuttisuudesta laajemmalle ja tuottaa sellaista satujen käyttöä koskevaa tutkimusta, jossa on käytetty satuja lapsen selviytymiskeinona vanhempien eron jälkeen kiintymyssuhdeteorian valossa. Tutkimuksen päätarkoituksena on tuottaa tutkimustietoa siitä, millaiseksi voimavaraksi vanhemmat kokevat sadut lastensa tukemisessa avioeron hetkellä, auttavatko sadut lapsia sanallistamaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan, ja kuinka vanhemmat kokivat sadut kiintymyssuhteen luomisen ja ylläpitämisen näkökulmasta.
Tutkimusaineisto kerättiin neljältä perheeltä, joissa on leikki- ja/tai kouluikäisiä lapsia ja joissa vanhemmat ovat eronneet. Tutkimukseen osallistui kolme äitiä, yksi isä ja yhteensä kahdeksan lasta, joista neljä oli tyttöjä ja neljä poikia. Perheet viettivät lastensa kanssa pienen satuhetken ennalta määriteltyjen satujen parissa päivittäin noin viikon ajan. Satuhetkien pohjalta vanhemmat kirjoittivat muistiinpanomaisesti ylös, kuinka lapset reagoivat satuihin ja millaisia asioita lapsi toi mukaan keskusteluun. Satuviikon jälkeen vanhemmat osallistuivat haastatteluun satuviikkojen kokemuksista.
Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällön analyysia. Aineiston analyysissa käytettiin viittä alaluokkaa, joista kiintymys muodosti yhden luokan ja satujen terapeuttisuus, reaktiot satuihin, tunteista puhuminen ja satuhetkien konkreettinen kuvailu muodostivat neljä luokkaa. Varsinaisen aineiston lisäksi tutkimuksessa käytetyt viisi satukirjaa analysoitiin niin ikään sisällön analyysin keinoin käyttäen tutkimuksen teorian ja aineiston pohjalta kolmea luokkaa, joita olivat samaistuminen, kiintymyssuhde ja kuvitus.
Reaktiot satuihin olivat jokaisessa tutkimukseen osallistuneessa perheessä erilaisia. Tutkimustulosten mukaan sadut kuitenkin auttoivat lasta sanallistamaan omia tunteitaan ja ajatuksiaan. Ne loivat vanhempien mukaan lapselle keinon käsitellä vanhempien eroon liittyviä tunteita turvallisesti etäällä omasta perheestä, mielikuvituksen avulla. Yhteisillä satuhetkillä nähtiin myös positiivinen vaikutus turvallisen kiintymyssuhteen ylläpitämiselle ja luomiselle erosta huolimatta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Koirakumppani huostaanotetun lapsen kiintymyssuhdekehityksen näkökulmasta : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Rumpunen, Juhani (2022)Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus on selvittää, voiko kumppanuus koiraan muovata huostaanotetun lapsen kiintymyssuhdekehitystä. Tutkielman kiintymyssuhdeteoreettinen näkökulma on voimakas. Tutkielma on toteutettu ... -
Lapsen perhekäsitys ja suhde vanhempiin eron jälkeen
Vainio, Eliisa (2013)Avioerot ja perheiden moninaisuus on lisääntynyt. Sen myötä tarve tutkia perhesuh-teita ja perhekäsityksiä on kasvanut. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana monitie-teistä Children’s Emotional Security in Multiple Family ... -
Lapsen perhe eron jälkeen
Soikkeli, Sanna (2012)Avioerojen yleistymisen seurauksena moni suomalainen lapsi kokee vanhempiensa avioeron ja sitä seuraavat perhesuhteisiin liittyvät muutokset jo hyvinkin varhain eläen keskellä moninaisia perhesuhteita. Tämän pro gradu ... -
"Kiintymys olisi aina mahdollisimman hyvää, joskus syvää, mutta ei koskaan välinpitämätöntä." : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä opettaja-lapsisuhteessa
Miettinen, Veera; Oikarainen, Emma (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä ja sen puutteesta opettaja-lapsisuhteessa. Kiintymystä erityisesti lasten näkökulmasta on tutkittu paljon, mutta ...