dc.contributor.author | Hautala, Tuomas | |
dc.contributor.author | Hiltunen, Janne | |
dc.date.accessioned | 2012-11-27T08:03:06Z | |
dc.date.available | 2012-11-27T08:03:06Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1239116 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40440 | |
dc.description.abstract | Hautala, Tuomas & Hiltunen, Janne 2012. 5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen
toimintakyky: Sukupuolten ja luokka-asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet
fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 106 s.
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, esiintyykö tyttöjen ja poikien tai viides- ja
kahdeksasluokkalaisten oppilaiden testitulosten välillä eroja fyysistä toimintakykyä mittaavissa
liikuntatesteissä. Lisäksi selvitimme, esiintyykö eri toimintakykytestien tulosten
välillä yhteyksiä viides- ja kahdeksasluokkalaisilla tytöillä ja pojilla. Sukupuolieroja
tarkastelimme erikseen viidennellä ja kahdeksannella luokalla sekä viides- ja kahdeksasluokkalaisten
välisiä eroja tytöillä ja pojilla. Testien tulosten välisiä yhteyksiä selvitettiin
erikseen sekä viidennen että kahdeksannen luokan tytöillä ja pojilla.
Tutkimuksen kohteena olivat kuuden keskisuomalaisen ja neljän kainuulaisen koulun
oppilaat (N= 468). Mukana oli 239 viides- ja 229 kahdeksasluokkalaista oppilasta. Aineisto
kerättiin kohdejoukolta kahdenkymmenen fyysistä toimintakykyä mittaavan liiketehtävän
avulla. Mittaukset tehtiin kouluissa tutkimussuunnittelijan johdolla ja oppilaiden
testaamisesta vastasi 5–10 tehtäviin koulutettua tutkimusapulaista. Jokaisessa
koulussa mittaukset tehtiin koulun liikuntasalissa kahden erillisen 90 minuutin mittaisen
liikuntatunnin aikana. Sukupuolten sekä luokka-asteiden välisiä keskiarvoeroja selvitettiin
riippumattomien otosten t-testin avulla ja tilastollisen merkitsevyyden mielekkyyttä
ilmaistiin Cohenin d -kertoimella. Testien tulosten välisiä yhteyksiä analysoitiin Pearsonin
tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että sekä viidennellä että kahdeksannella luokalla sukupuolten
välillä esiintyi tilastollisesti merkitseviä eroja seitsemässä toimintakykytestissä.
Molemmilla luokka-asteilla pojat saavuttivat tyttöjä parempia tuloksia neljässä testissä,
kun taas tyttöjen tulokset olivat parempia kolmessa testissä. Viidennen ja kahdeksannen
luokan välillä esiintyi tilastollisesti merkitseviä eroja pojilla kahdeksassa ja tytöillä yhdeksässä
testissä. Kahdeksasluokkalaiset olivat viidesluokkalaisia parempia kaikissa
testeissä, joissa tilastollisesti merkitseviä eroja muodostui. Testien tulosten väliset korrelaatiot
vaihtelivat hyvin alhaisesta erittäin voimakkaaseen sekä viidennellä että kahdeksannella
luokalla. Säännöllisimmin korkeita korrelaatioita havaittiin vauhdittoman
5-loikan ja vauhdittoman pituushypyn, oikean ja vasemman lonkan liikkuvuustestien
sekä oikean ja vasemman jalan flamingoseisontojen välillä. Tutkimuksen tulosten perusteella
on tärkeää, että liikunnanopetuksessa ja -ohjauksessa huomioidaan sukupuolten
sekä eri-ikäisten oppilaiden väliset erot fyysisen toimintakyvyn eri osa-alueilla. Testien
tulosten välisten yhteyksien tarkastelu voi puolestaan auttaa valitsemaan kuntotestaustilanteissa
tarkoituksenmukainen testi mittaamaan haluttua ominaisuutta. | |
dc.format.extent | 106 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | fyysinen toimintakyky | |
dc.subject.other | fyysinen kunto | |
dc.subject.other | motoriset perustaidot | |
dc.subject.other | kuntotestaus | |
dc.subject.other | lapset | |
dc.subject.other | nuoret | |
dc.subject.other | koulu | |
dc.title | 5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen toimintakyky : sukupuolten ja luokka-asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201211273080 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2012-11-27T08:03:06Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | toimintakyky | |
dc.subject.yso | fyysinen kunto | |
dc.subject.yso | motoriset taidot | |
dc.subject.yso | kuntotestit | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |