dc.contributor.author | Mustakorpi, Henni | |
dc.date.accessioned | 2012-11-20T10:18:47Z | |
dc.date.available | 2012-11-20T10:18:47Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1237185 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40380 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni tarkoitus on selvittää millainen aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen
anti on pedagogisen merkitysperspektiivin kehittymisen näkökulmasta. Arvioin
APO -opintojen toteutumista Jack Mezirowin transformatiivisen oppimisteorian näkökulmasta.
Tutkimusaineisto on kerätty kyselylomakkeella Jyväskylän yliopiston
aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen 2006–2007 vuosikurssin opiskelijoilta. Tutkimuskyselyyn
vastasi 80/97 opiskelijaa. Kyselylomakkeessa on strukturoituja ja
avoimia kysymyksiä. Analyysi on kuvailevaa strukturoitujen kysymysten osalta ja
avoimien kysymysten analyysissä menetelmänä on sisällön analyysi.
Tutkimukseni tulosten mukaan APO -opintokokonaisuus tarjoaa emansipatorista
koulutusta. Opiskelijoiden kriittistä reflektiota tuetaan opintojen rakenteilla ja sitä
myötä opiskelijoilla on mahdollisuus oman pedagogisen merkitysperspektiivin uudelleen
arviointiin. Oppimisryhmä ja vertaistuki ovat merkittäviä oppimisprosessin kannalta.
Oppimispäiväkirjat, opetusfilosofia sekä itsearviointi tukevat opiskelijoiden
pedagogisen kehitystä sosiaalisen vuorovaikutuksen ohella. Opintojen toimintaperiaatteiden:
dialogisuus, omakohtaisuus ja tutkiva asenne anti on opinnoissa hyvä. | fi |
dc.format.extent | 104 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | merkitysperspektiivi | |
dc.subject.other | aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot | |
dc.title | APO-opintokokonaisuus pedagogisen merkitysperspektiivin kriittistä reflektiota tukemassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201211203038 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2012-11-20T10:18:48Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | aikuiskoulutus | |
dc.subject.yso | aikuiskouluttajat | |
dc.subject.yso | uudistava oppiminen | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |