dc.contributor.author | Autio, Laura Kaarina | |
dc.date.accessioned | 2012-10-24T05:44:39Z | |
dc.date.available | 2012-10-24T05:44:39Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1233096 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40071 | |
dc.description.abstract | Autenttisuutta kieltenopetuksessa on käsitelty vuosien mittaan monesta eri näkökulmasta. Laajimmassa määritelmässä autenttiseksi oppimiseksi mielletään kaikki mikä on oppijalle keskeistä kun taas kapeimmassa määritelmässä autenttisuuden ajatellaan rajoittuvan vain tekstiin. Tässä määritelmien laajassa kirjossa, tämä tutkielma käsittää autenttisuuden kieltenopetuksessa kolmen osion summana: tekstien, tehtävien ja oppijalähtöisen kohtaamisen autenttisuutena. Käytännössä autenttisuuden määritelmä toteutuu siten, että paketti sisältää autenttisia tekstejä, eli tekstejä joilla on kommunikatiivinen funktio. Näiden tekstien ympärille on rakennettu autenttisia tehtäviä, jotka noudattavat tätä kommunikatiivista funktiota. Kaiken oppimisen keskipisteenä on kuitenkin oppija itse, eli miten hän tulkitsee tekstit ja tehtävät.
Autenttisia opetusmateriaaleja on helposti saatavilla, kysymys kuuluukin mitä niillä voisi luokassa tehdä? Koska autenttisia tekstejä ei ole kirjoitettu tai muokattu kieltenoppimistarkoitukseen, ne ovat oivallinen peili kohdekulttuuriin, jossa ja jolle ne ovat tuotettu. Tässä paketissa hyödynnetään juuri tätä autenttisten tekstien tapaa heijastaa kulttuuria kulttuurisen kompetenssin lisäämiseen. Korostaakseni englannin kielen roolia kansainvälisenä kielenä, olen valinnut Intian kulttuurin esimerkkikulttuuriksi, mutta tehtäväideoita ja ohjeita voi soveltaa muihinkin kohdekulttuureihin.
Paketissa esitellään kaksi autenttista tekstityyppiä (informatiivinen ja viihdyttävä) sekä kolme tehtävätyyppiä (reaktio, inferenssi ja transferenssi). Paketti koostuu yleisistä ohjeista sekä 15. mallioppituntisuunnitelmasta, jotka ilmentävät lähestymistapaa käytännössä. Oppitunnit koostuvat kolmesta eri vaiheesta: aloitustehtävästä, autenttisesta tehtävästä ja jälkikeskustelusta. Tehtävät ovat tarkoitettu edistyneille englannin kielen opiskelijoille joko lukio-opetukseen tai muuhun vastaavaan. Paketin tavoitteena on innoittaa ja rohkaista opettajia hyödyntämään autenttisia tekstejä englannin kielen ja kulttuurin opetuksessa. | fi |
dc.format.extent | 60, 119 sivua | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Language education | |
dc.subject.other | teaching materials | |
dc.subject.other | authenticity | |
dc.subject.other | culture | |
dc.title | Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers | |
dc.title.alternative | Handbook for English teachers | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201210242768 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2012-10-24T05:44:39Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kielikasvatus | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | autenttisuus | |
dc.subject.yso | kulttuuri | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |