Draama ja toiminnalliset menetelmät ohjausvuorovaikutuksen tukena
Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ohjaajien käsityksiä draamasta ja toiminnallisista
menetelmistä sekä etsiä vastauksia kysymyksiin, mitä draaman ja toiminnallisten menetelmien
käyttäminen vaatii, ja mitä annettavaa menetelmillä on ohjaukseen ja ohjaustilanteessa
oleville ihmisille? Toivon, että työni herättelee pohtimaan draaman, toiminnallisuuden
ja yleensäkin luovuuden antia ohjausvuorovaikutukseen sekä miettimään hyvän
vuorovaikutuksen lähtökohtia.
Sovellan tutkimuksessani fenomenografista tutkimusotetta. Fenomenografia on
aineistolähtöinen lähestymistapa: kuvaan työssä draamaa ja toiminnallisia menetelmiä
eri taustayhteisöistä tulevien ohjaajien käsitysten kautta. Aineistonkeruu toteutettiin
teemahaastatteluilla ja haastateltavina olivat neljä draamaa ja toiminnallisia menetelmiä
työssään käyttävää tai työkseen tekevää ohjaajaa. Fenomenografisessa lähestymistavassa
analyysi perustuu aineistoon. Tutkija ottaa tutkittavien paikan yrittäen nähdä ilmiön
ja tilanteen heidän silmillään. Kiinnostus kohdistuu tutkittavien käsityksiin ja oletuksiin.
Tutkimukseni tulosten mukaan draaman ja toiminnallisten menetelmien ydin löytyy
menetelmiin liittyvästä toimintakulttuurista. Se pitää sisällään ohjaajien ihmiskäsityksen
ja arvot, tietynlaisen tavan ajatella, joka puolestaan näkyy tietynlaisena tapana
toimia. Lähtökohtana on ihmisen näkeminen kehollisena, tuntevana ja kokevana. Ihmiskäsitys
konkretisoituu draamallisissa ja toiminnallisissa menetelmissä, joissa työvälineinä
ovat osallistujien kehot, ilmaisu ja kokemukset. Ohjausvuorovaikutus poikkeaa
perinteisestä ohjaajajohtoisesta toiminnasta, ohjaaja ja ohjattavat nähdään samanarvoisina.
Tavoitteena on toiminnan, dialogin ja reflektion kautta auttaa osallistujia itse oivaltamaan
asioita. Haastateltavat näkivät draaman ja toiminnalliset menetelmät voimaannuttavina,
uusille näkökulmille, toimintatavoille ja mahdollisuuksille avaavina menetelminä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Savuverhon taakse : draama kirjallisuudenopetuksen työtapana
Åkerblad, Eeva (2015)Pro gradu -työssäni tarkastelen draamaa kirjallisuudenopetuksen työtapana. Vuonna 2016 käyttöön otettavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet osoittavat, että draama on työtapana ajankohtainen ja suositeltu. ... -
Esiopettajien ohjausvuorovaikutuksen piirteet
Hovi, Minna (2006) -
Ohjausvuorovaikutuksen ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien väliset yhteydet 6.luokalla
Rantanen, Marjanna (2018)Tutkielmassa selvitettiin ohjausvuorovaikutuksen (tunnetuki, ryhmän organisointi, ohjauksellinen tuki) laatua mittaavan Classroom Assessment Scoring System -Secondary – arviointimenetelmän (CLASS–S) toimivuutta suomalaisessa ... -
Draamakasvatus suomen kielen ja kirjallisuuden opettajan oppaissa
Pihlajakangas, Hanna; Heikkilä, Johanna (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten 3. luokan suomen kielen ja kirjallisuuden opettajan oppaissa draamakasvatus näyttäytyy. Draamakasvatus ei ole Suomessa oma oppiaineensa, mutta se näkyy Perusopetuksen ... -
Osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana
Korppi, Marika; Latvala, Johanna (2010)Tutkimuksen tavoitteena oli testata tutkijoiden kehittämän osallistavan vuorovaiku-tuksen mallin toimivuutta käytännössä ja sen mahdollisuuksia lasten osallisuuden edistäjänä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, miten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.