Show simple item record

dc.contributor.authorMarkkanen, Martti
dc.contributor.authorLang, Tarja
dc.contributor.authorLillas, Alice
dc.contributor.authorLovio,Maisa
dc.contributor.authorManninen, Jyri
dc.contributor.authorTakatalo, Erkki
dc.contributor.authorKamppi, Päivi
dc.contributor.authorPietiläinen, Ville
dc.contributor.authorKnubb-Manninen, Gunnel
dc.date.accessioned2012-10-08T07:24:55Z
dc.date.available2012-10-08T07:24:55Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.isbn978-951-39-4650-0
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39925
dc.description.abstractKansalaisopistojen oppilaitos- ja ylläpitäjärakenteen arviointi perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön Koulutuksen arviointineuvostolle osoittamaan toimeksiantoon. Arviointi raportoidaan kahdessa osassa. Tässä ensimmäisessä osaraportissa arvioidaan kansalaisopistojen laatu- ja kehittämisavustuksia sekä ylläpitämislupia. Raportissa esitetään vastaukset seuraaviin viiteen kysymykseen: 1) Millä tavalla laatu- ja kehittämisavustuksille asetetut tavoitteet ovat toteutuneet kansalaisopistojen toiminnassa? 2) Millä tavalla laatu- ja kehittämisavustusten ohjeet ja ohjausjärjestelmä ovat toimineet kansalaisopistojen näkökulmasta? 3) Millä tavoin ylläpitämisluvat ohjaavat kansalaisopistojen toimintaa? 4) Miten ylläpitämisluvissa painottuvat lainsäädännön mukaiset koulutustavoitteet ja alueelliset erityistehtävät? 5) Millä tavalla ylläpitämisluvissa ilmaistut tavoitteet ja tehtävät toteutuvat kansalaisopistojen toiminnassa? Kysymyksiin etsittiin vastauksia useilla menetelmillä: Arviointiteemoja koskevista koulutuspoliittisista asiakirjoista, lakiperustasta ja säädöksistä tehtiin sisällönanalyysi. Lisäksi toteutettiin sidosryhmähaastatteluja, kansalaisopistoille osoitettu kysely ja arviointivierailuja.Laatu- ja kehittämisavustusta saaneille kansalaisopistoille avustukset ovat muodostaneet melko tärkeän lisäresurssin olemassa olevan toiminnan kehittämiseen. Sen sijaan uudenlaisia innovaatioita avustukset ovat synnyttäneet vain harvoin. Pienet kansalaisopistot ovat avustusten haussa heikommassa asemassa suuriin kansalaisopistoihin verrattuna. Laatu- ja kehittämisavustusten ohjaus- ja hakuprosessien kriteerit eivät tällä hetkellä ole kaikilta osin läpinäkyviä ja ymmärrettäviä. Avustusjärjestelmän yhteys laadun kehittämiseen on jossain määrin selkiytymätön. Arviointiryhmä esittää laatu- ja kehittämisavustusten säilyttämistä, käsitteellistä selkiyttämistä, innovatiivisuuden lisäämistä ja kehittämistä erillään valtionosuusperusteisesta perusrahoituksesta. Ylläpitämisluvat eivät juuri ohjaa kansalaisopistojen käytännön toimintaa. Ylläpitämisluvissa ilmaistuissa koulutustehtävissä painottuvat lainsäädännölliset tavoitteet, mutta eivät alueelliset erityistehtävät. Ylläpitämisluvissa kuvatut tavoitteet toteutuvat yleisellä tasolla kansalaisopistojen toiminnassa. Arviointiryhmä esittää ylläpitämislupien kehittämistä kaksiosaiseksi siten, että ylläpitämisluvan yleinen osa on samanlainen kaikille hakijoille ja liiteosa sisältää hakijakohtaiset erot.fi
dc.format.extent61
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.language.isoswe
dc.publisherKoulutuksen arviointineuvosto
dc.relation.ispartofseriesKoulutuksen arviointineuvoston julkaisuja
dc.rightsIn Copyright
dc.titleKansalaisopistojen oppilaitos- ja ylläpitäjärakenteen arviointi : osaraportti 1 : laatu- ja kehittämisavustukset ja ylläpitämisluvat
dc.typebook
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-4650-0
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2f33
dc.relation.issn1795-0163
dc.relation.numberinseries58
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbook
dc.subject.ysokansalaisopistot
dc.subject.ysooppilaitokset
dc.subject.ysoylläpito
dc.subject.ysoluvat
dc.subject.ysoavustukset
dc.subject.ysovapaa sivistystyö
dc.subject.ysokehitysohjelmat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright