dc.contributor.author | Perttola, Jussi | |
dc.date.accessioned | 2012-10-06T18:45:53Z | |
dc.date.available | 2012-10-06T18:45:53Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1231862 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39919 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa analysoidaan narratiivisten videopelien kehittymistä ja sitä, miten samanaikainen teknologian kehittyminen on siihen vaikuttanut. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja se pyrkii kuvaamaan mahdollisimman laajasti sitä, mikä on muuttunut pelien narratiivisessa sisällössä, immersiossa ja henkilöhahmoissa.
Tutkielmassa keskitytään käsittelemään kolmea narratiivista pelisarjaa: Fallouttia, Final Fantasya ja Metal Gearia. Pelisarjojen muutoksia ja niiden syitä tarkastellaan muun muassa moniulotteisen typologian ja erilaisten narratiivien avaamiseen käytettyjen termien ja teorioiden avulla.
Analyysi osoitti, että narratiiviset pelit ovat muuttuneet teknologian kehittyessä entistä immersiivisemmiksi ja että pelien tarinankerronta on muuttunut tavoitteellisemmaksi ja niiden narratiiviset keinot monipuolistuneet. Teknologinen kehitys mahdollistaa myös entistä syvällisempien henkilöhahmojen esittämisen. Peleistä on lisäksi tullut helpommin lähestyttäviä, koska ne on suunnattu aiempaa suuremmalle kohdeyleisölle. | |
dc.format.extent | 157 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | immersio | |
dc.title | Narratiivisten videopelien kehittyminen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201210062620 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Tietotekniikan laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Mathematical Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.date.updated | 2012-10-06T18:45:54Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | Fallout | |
dc.subject.yso | Final Fantasy | |
dc.subject.yso | Metal Gear | |
dc.subject.yso | narratiivisuus | |
dc.subject.yso | pelaajat | |
dc.subject.yso | tarinat | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |