Videopelien käyttöliittymät osana pelimaailmaa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Käyttöliittymien tarkoituksena on välittää tärkeää informaatiota käyttäjälle mahdollisimman selkeästi helpottaakseen käyttäjäkokemusta. Videopelien myötä käyttöliittymien luominen artistisesta sekä immersiivisestä näkökulmasta on yleistynyt. Tässä kanditaatintutkielmassa käsitellään videopelien käyttöliittymien tuottamisesta ja vaikutuksista immersiivisestä näkökulmasta, siitä miten videopelien kehittäjät tasapainottavat käytettävyyden, sekä immersion. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. The purpose of UI is to convey information to the user for the sake of user experience. In video game industry it has become more and more common to create UI from more of an artistic or immersive point of view. The point of this thesis is to research more into what makes a good immersive video game UI, balancing the user experience and immersion.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Affordanssien soveltaminen ja tulkinta dynaamisten videopelien kontekstissa
Hautaoja, Toni (2021)Videopelit ohjaavat pelaajia intuitiivisesti monin eri tavoin tärkeitä päämääriä kohti käyttäen apunaan niin kutsuttuja merkitsijöitä ja affordansseja. Lähtökohtana molemmille elementeille on vailla eksplisiittistä ohjeistusta ... -
Narratiivisten videopelien kehittyminen
Perttola, Jussi (2012)Tässä tutkielmassa analysoidaan narratiivisten videopelien kehittymistä ja sitä, miten samanaikainen teknologian kehittyminen on siihen vaikuttanut. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja se pyrkii kuvaamaan mahdollisimman ... -
Ketterien menetelmien hyödyntäminen videopelien julkaisun jälkeisessä ylläpitoprosessissa
Vilhunen, Eetu (2016)Viime vuosien aikana peliala on kasvanut voimakkaasti ja siitä on kehittynyt viihteen ala, jonka asiakaskunta vaatii entistä hauskempia ja viihdyttävämpiä pelejä. Pelien odotetaan myös hyödyntävän nopeasti kehittyvän ... -
The effects of user interface type on player immersion in first-person shooter games
Lehmusjoki, Joonas (2017)Videopelien vaikutuksia pelaajien käyttäytymiseen on tutkittu laajasti, kuten myös niitä tekijöitä jotka vaikuttavat pelaajien tyytyväisyyteen ja kiinnostukseen videopelejä kohtaan. Tästä huolimatta on puutetta julkisesti ... -
Videopelien käyttäjäkokemus
Mäenpää, Jannika (2022)Tämän tutkielman aiheena on videopelit ja niiden käyttäjäkokemus. Videopelit ovat saavuttaneet globaalit markkinat, niiden parissa liikkuu miljardeja euroja, ja ne ovat monelle arkipäivää. Käyttäjäkokemus on tärkeä osa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.