Esteitä opintojen tiellä : opintojen seisahtumisen syyt ja taustat
Authors
Date
2011Access restrictions
Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, mitkä tekijät vaikeuttavat ja hidastavat opintojen
sujuvaa etenemistä Jyväskylän yliopistossa. Tutkimuksen ensisijainen tarkoitus on selvittää
syitä, jotka johtavat siihen, ettei osalle läsnä olevaksi ilmoittautuneista opiskelijoista kerry
lukuvuoden aikana lainkaan opintoja, mutta se valottaa yleisemminkin opintojen kulkuun
vaikuttavia tekijöitä.
Selvitystä varten kerättiin kaksi kyselyaineistoa. Ensimmäisen perusjoukon muodostivat
lukuvuodelle 2007–2008 läsnä oleviksi opiskelijoiksi Jyväskylän yliopistoon
ilmoittautuneet perustutkinto-opiskelijat, jotka eivät kyseisenä lukuvuotena suorittaneet
lainkaan tiedekuntien tutkintovaatimuksissa kandidaatti- tai maisteriopintoihin sijoittuvia
opintoviikkoja/- pisteitä (n=1969). Tästä ryhmästä käytetään nimitystä nollasuorittajat.
Toinen tutkimusryhmä eli ns. verrokkiryhmä on otos lukuvuonna 2007–2008 opintoja
suorittaneista opiskelijoista ja se on määrällisesti sama kuin opintoja suorittamattomien
ryhmä. Tutkimuksen aineistot kerättiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla
nettikyselynä Korppi-järjestelmässä ja analysoitiin SPSS- ohjelmalla.
Tutkimuksessa selvitettiin niin opiskelijan taustoihin, elämän- ja opiskelutilanteeseen kuin
yliopiston toimintaan ja yhteiskunnallisiin tekijöihin liittyvien tekijöiden vaikutuksia
opintojen kulkuun. Vertailun avulla selvitettiin, kuinka opinnoissaan seisahtuneiden ja niitä
suorittaneiden vastaajien ryhmät eroavat toisistaan ja mikä on tyypillistä opinnoissa
seisahtuneiden ryhmälle. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opintoja suorittaneet
vastaajat ovat sosiaalisesti integroituneempia yliopistoon ja sitoutuneempia opintoihinsa
kuin opinnoissaan seisahtuneet. Tämä näkyy paitsi parempina suhteina
opiskelijatovereihin, myös suurempana valintatyytyväisyytenä opiskeltavaa koulutusalaa
kohtaan sekä vähäisimpinä keskeyttämisharkintoina. Opinnoissa seisahtuneet vastaajat
ovat myös keskimäärin iäkkäämpiä kuin opintoja suorittavat sekä asuvat usein toisella
paikkakunnalla kuin missä opiskelupaikka sijaitsee. Suurimmalla osalla vastanneista
opintojen seisahtumista ei kuitenkaan voida pitää suunniteltuna. Opintojen ohjauksen ja
neuvonnan hakemisessa opinnoissa seisahtuneet ovat varsin passiivinen ryhmä. Suurin osa
vastanneista ei ollut hakenut opastusta tai neuvontaa opinto-ongelmiinsa
tutkimusajankohtana eli lukuvuoden 07–08 aikana.
...
Alternative title
Opintojen seisahtumisen syyt ja taustatKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Alkukeitos-kurssi ja opintojen aloitus Jyväskylän yliopiston kemian laitoksella vuonna 2007
Valtonen, Reetta (2008) -
Opintojen läpäisyn ennustettavuus ammatillisessa oppilaitoksessa : motivaation yhteys opintomenestykseen
Määttä, Tommi (2014)Määttä, Tommi: OPINTOJEN LÄPÄISYN ENNUSTETTAVUUS AMMATILLISESSA OPPILAITOKSESSA - MOTIVAATION YHTEYS OPINTOMENESTYKSEEN Erityispedagogiikan pro gradu. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2014. 56 sivua. ... -
Ei-akateeminen perhetausta ja yliopisto-opiskelu : ulkopuolisuuden tunne ja opintojen keskeyttämisen syyt
Okker, Sauli (2019)Tämä tutkielma paneutuu ei-akateemisissa perheissä varttuneiden yliopisto-opiskelijoiden kokemuksiin. Ei-akateemisesta perhetaustasta tulevat opiskelijat kokevat muun muassa ulkopuolisuuden, epävarmuuden ja joukkoon ... -
Opintojen sujuminen ja tuen saaminen ammattikorkeakouluopiskelijalla, jolla on ADHD-oireita
Puskala, Hanna-Liisa (2021)Proseminaarityön tarkoituksena oli tutkia yhden ammattikorkeakoulun opiskelijoiden, joilla on ADHD-oireita, opintojen sujumista ja tuen saamista. Tarkoituksena oli selvittää mitkä tekijät ovat vaikeuttaneet opintojen ...