University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Artikkelit
  • Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
  • View Item
JYX > Artikkelit > Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta > View Item

Folkloristiikkaa Etiopiassa

ThumbnailKustantajan PDF
View/Open
171.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Fingerroos, O. (2010). Folkloristiikkaa Etiopiassa. Elore, 17 (1). Retrieved from http://www.elore.fi/arkisto/1_10/ajankoht_fingerroos_1_10.pdf
Published in
Elore
Authors
Fingerroos, Outi
Date
2010
Discipline
Etnologia
Copyright
© Suomen Kansantietouden Tutkijain Seura ry

 
[Ensimmäinen kappale] Vietin joulu-tammikuun 2010 Etiopiassa Addis Abeban yliopiston kutsumana vierailevana professorina. Tehtäväni oli opettaa folkloristiikan tohtorikoulutusohjelmassa menetelmiä – tai kuten kurssikuvauksessa mainitaan: etnografista kirjoittamista, ajankohtaisia tutkimusmenetelmiä, tutkimusetiikkaa ja julkaisemiskäytäntöjä. Luennoitsijapyyntö julkaistiin parilla kansainvälisellä sähköpostilistalla alkusyksystä 2009 – kollegoideni Hanna Snellmanin ja Laura Starkin innostamana lähetin hakemuksen Addis Abebaan vailla minkäänlaista ymmärrystä, mitä vierailevalta professorilta Etiopiassa odotetaan. Etiopia oli minulle myös täysin tuntematon maa. Kutsun Addis Abebaan, etiopialaisten kielten ja kirjallisuuden laitokselle (engl. Department of Ethiopian Languages and Literature, Institute of Language Studies, Addis Ababa University), lähetti folkloristiikan professori Fekade Azeze. Hän mainitsi, että erotuin kansainvälisestä hakijajoukosta kolmen seikan, suomalaisuuteni, monialaisen koulutukseni (uskontotiede, etnologia, folkloristiikka) ja kenttätyökokemukseni, vuoksi. Matkan aikana kävikin selväksi, että etiopialaiset suhtautuvat kunnioituksella suomalaisen folkloristiikan perinteeseen ja traditioon. He näkevät, että folkloristiikka oppiaineena on syntynyt Suomessa. Opetuksen määrä, yhteensä 64 tuntia kuukaudessa, tuntui Etiopiaan lähtiessä mahdottomalta – varsinkin kun en Suomesta käsin hahmottanut, mitä väitöskirjaa tekeville tohtorikoulutettaville voisi opettaa. Paikanpäällä tilanne muuttui vieläkin erikoisemmaksi: kurssilleni osallistui kahdeksan rutinoitunutta yliopisto-opettajaa, jotka olivat paitsi motivoituneita myös erittäin innokkaita keskustelijoita. Monotoninen luennointi oli lähimain mahdotonta, sillä paikalliseen kulttuuriin kuuluu aktiivinen osallistuminen ja hyvinkin kriittinen kommentointi. Lisäksi, kun opetusperiodini osui etiopialaisen ortodoksikalenterin joulun (Leddet) ja loppiaisen (Timkat) kanssa päällekkäin, ja kun edeltävä vierailija, tohtori Tok Tompson (University of Southern California) käytti omaan kurssiinsa yhden minulle kuuluneen viikon, kutistui oma tuntimääräni yllättäen puoleen alkuperäisestä. Itselleni tämä oli helpotus, vaikka koko kurssi pitikin paikanpäällä suunnitella uudelleen. Tiiviissä kahden viikon aikataulussa kävimme läpi mukanani tuomia artikkeleita. Seminaarityöskentelyn teemoiksi valitsin kunkin tutkijan omaan väitöskirjaan littyvän etnografian ja eettiset kysymykset. ...
Publisher
Suomen Kansantietouden Tutkijain Seura ry
ISSN Search the Publication Forum
1456-3010
Keywords
research teacher exchange folklore Etiopia opettajavaihto tutkimus folkloristiikka Ethiopia

Original source
http://www.elore.fi

URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209102357

Metadata
Show full item record
Collections
  • Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta [5027]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Teacher Exchange as a Tool for Improving Pedagogical Expertise 

    Lähteenmäki, Mika (National Research University "Higher School of Economics", 2019)
  • Towards student-centred pedagogy : action research with Ethiopian village school teachers 

    Keski-Mäenpää, Kati (University of Jyväskylä, 2018)
    This study is an action research that was planned and implemented with 23 Ethiopian Village School teachers. The action of the four year project concentrated on developing new, student-centred teaching methods instead ...
  • Project-Based Education Research Course Supports Exchange-students’ Research Minded Teacher Identity 

    Mattila, Leena; Huovinen, Heli; Lundell, Jan (Univerzita Karlova, 2022)
    Project-based education (PBE) gives possibilities for students to work together and feeling of belonging in a community even during distance learning. At the Department of Chemistry, University of Jyväskylä (JYU), a group ...
  • "Etiopiassa ovat juureni, mutta olen israelilainen" : kuuluminen ja kuulumattomuus Israelissa asuvien etiopialaissiirtolaisten arjessa 

    Nissinen, Heidi (2021)
    Tutkielmassa tarkastellaan Israelissa asuvan etiopialaisvähemmistön kuulumisen (belonging) ja kuulumattomuuden (non-belonging) kokemuksia. Kuulumisen ja kuulumattomuuden kysymyksiä lähestytään tutkielmassa kolmen eri teeman ...
  • Comparing the monitoring and evaluation systems of watershed management related development projects in Amhara, Ethiopia 

    Kainulainen, Aino (2012)
    Natural resource degradation is both a cause and a result of poverty in Ethiopia. Therefore it is important to include watershed management into efforts to reduce poverty and food insecurity in the country. In order to see ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre