Folkloristiikkaa Etiopiassa
Fingerroos, O. (2010). Folkloristiikkaa Etiopiassa. Elore, 17 (1). Retrieved from http://www.elore.fi/arkisto/1_10/ajankoht_fingerroos_1_10.pdf
Julkaistu sarjassa
EloreTekijät
Päivämäärä
2010Oppiaine
EtnologiaTekijänoikeudet
© Suomen Kansantietouden Tutkijain Seura ry
2012:7 | 2013:6 | 2014:17 | 2015:33 | 2016:18 | 2017:141 | 2018:283 | 2019:110 | 2020:54 | 2021:44 | 2022:36 | 2023:43 | 2024:51 | 2025:2
[Ensimmäinen kappale] Vietin joulu-tammikuun 2010 Etiopiassa Addis Abeban yliopiston kutsumana vierailevana professorina. Tehtäväni oli opettaa folkloristiikan tohtorikoulutusohjelmassa menetelmiä – tai kuten kurssikuvauksessa mainitaan: etnografista kirjoittamista, ajankohtaisia tutkimusmenetelmiä, tutkimusetiikkaa ja julkaisemiskäytäntöjä. Luennoitsijapyyntö julkaistiin parilla kansainvälisellä sähköpostilistalla alkusyksystä 2009 – kollegoideni Hanna Snellmanin ja Laura Starkin innostamana lähetin hakemuksen Addis Abebaan vailla minkäänlaista ymmärrystä, mitä vierailevalta professorilta Etiopiassa odotetaan. Etiopia oli minulle myös täysin tuntematon maa. Kutsun Addis Abebaan, etiopialaisten kielten ja kirjallisuuden laitokselle (engl. Department of Ethiopian Languages and Literature, Institute of Language Studies, Addis Ababa University), lähetti folkloristiikan professori Fekade Azeze. Hän mainitsi, että erotuin kansainvälisestä hakijajoukosta kolmen seikan, suomalaisuuteni, monialaisen koulutukseni (uskontotiede, etnologia, folkloristiikka) ja kenttätyökokemukseni, vuoksi. Matkan aikana kävikin selväksi, että etiopialaiset suhtautuvat kunnioituksella suomalaisen folkloristiikan perinteeseen ja traditioon. He näkevät, että folkloristiikka oppiaineena on syntynyt Suomessa. Opetuksen määrä, yhteensä 64 tuntia kuukaudessa, tuntui Etiopiaan lähtiessä mahdottomalta – varsinkin kun en Suomesta käsin hahmottanut, mitä väitöskirjaa tekeville tohtorikoulutettaville voisi opettaa. Paikanpäällä tilanne muuttui vieläkin erikoisemmaksi: kurssilleni osallistui kahdeksan rutinoitunutta yliopisto-opettajaa, jotka olivat paitsi motivoituneita myös erittäin innokkaita keskustelijoita. Monotoninen luennointi oli lähimain mahdotonta, sillä paikalliseen kulttuuriin kuuluu aktiivinen osallistuminen ja hyvinkin kriittinen kommentointi. Lisäksi, kun opetusperiodini osui etiopialaisen ortodoksikalenterin joulun (Leddet) ja loppiaisen (Timkat) kanssa päällekkäin, ja kun edeltävä vierailija, tohtori Tok Tompson (University of Southern California) käytti omaan kurssiinsa yhden minulle kuuluneen viikon, kutistui oma tuntimääräni yllättäen puoleen alkuperäisestä. Itselleni tämä oli helpotus, vaikka koko kurssi pitikin paikanpäällä suunnitella uudelleen. Tiiviissä kahden viikon aikataulussa kävimme läpi mukanani tuomia artikkeleita. Seminaarityöskentelyn teemoiksi valitsin kunkin tutkijan omaan väitöskirjaan littyvän etnografian ja eettiset kysymykset.
...
Julkaisija
Suomen Kansantietouden Tutkijain Seura ryISSN Hae Julkaisufoorumista
1456-3010Asiasanat
Alkuperäislähde
http://www.elore.fiMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Towards student-centred pedagogy : action research with Ethiopian village school teachers
Keski-Mäenpää, Kati (University of Jyväskylä, 2018)This study is an action research that was planned and implemented with 23 Ethiopian Village School teachers. The action of the four year project concentrated on developing new, student-centred teaching methods instead ... -
Project-Based Education Research Course Supports Exchange-students’ Research Minded Teacher Identity
Mattila, Leena; Huovinen, Heli; Lundell, Jan (Univerzita Karlova, 2022)Project-based education (PBE) gives possibilities for students to work together and feeling of belonging in a community even during distance learning. At the Department of Chemistry, University of Jyväskylä (JYU), a group ... -
"Etiopiassa ovat juureni, mutta olen israelilainen" : kuuluminen ja kuulumattomuus Israelissa asuvien etiopialaissiirtolaisten arjessa
Nissinen, Heidi (2021)Tutkielmassa tarkastellaan Israelissa asuvan etiopialaisvähemmistön kuulumisen (belonging) ja kuulumattomuuden (non-belonging) kokemuksia. Kuulumisen ja kuulumattomuuden kysymyksiä lähestytään tutkielmassa kolmen eri teeman ... -
Meaningful life and survival in urban poverty : an ethnographic study on the dimensions of deprivation and anxiety and the coping strategies of a group of cooperative workers in Addis Ababa, Ethiopia
Suomela, Maija (2014)Tähän etnografiseen tutkimukseen on haastateltu seitsemää pitopalveluosuuskunnan jäsentä Addis Abebassa, Etiopiassa. Tutkimuksessa tarkastellaan haastateltavien pääasiallisia puutteen ja huolen aiheita, ja heidän ... -
The self-concept and socio-emotional development of deaf and hard-of-hearing students in different educational settings and their hearing peers in Ethiopia
Mulat, Mekonnen (Jyväskylän yliopisto, 2018)This thesis examined the socio-emotional problems and self-concept of deaf and hard of hearing (DHH) students in different educational settings (special class/ unit, special school) compared to those of hearing students ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.