University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

The self-concept and socio-emotional development of deaf and hard-of-hearing students in different educational settings and their hearing peers in Ethiopia

Thumbnail
View/Open
772.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Mulat, Mekonnen
Date
2018
Discipline
Erityispedagogiikka

 
This thesis examined the socio-emotional problems and self-concept of deaf and hard of hearing (DHH) students in different educational settings (special class/ unit, special school) compared to those of hearing students in Ethiopia. Furthermore, the study investigated the transition of DHH students from 4th grade (cycle 1) into 5th grade (cycle 2) in relation to the academic achievement, academic self-concept and their social wellbeing. In this transition DHH students from special class/ unit transited into mainstream education. A total of 103 students selected from seven towns in Ethiopia, representing three groups in different school settings participated in the first study when they were in Grade 4 (Time 1). The second measurement was made after a year on 72 participants who transitioned to Grade 5 (Time 2). The aims of the study were addressed in three sub studies. Data was collected using the self-report version of Strengths and Difficulties Questionnaire (Goodman, 1997) to measure the socio-emotional aspects and the Self-Description Questionnaire (SDQ-I, Marsh, 1990) to measure the multidimensional aspects of children’s self-concept. The results showed that, compared to the hearing sample, the DHH students experienced more severe socioemotional problems across all dimensions. In comparison to their hearing peers, DHH students (regardless of their educational setting) had a lower self-concept in the areas of general self, general school, reading, and parental relations. The DHH students in the special school showed a higher self-concept in regard to their physical appearance than the hearing and DHH students in the special class. There were no statistically significant differences between the groups in the self-concept dimensions of peer relations, mathematics, and physical abilities. The academic achievement and academic self-concept of DHH students decreased when they transferred to the mainstream setting, while the academic achievement and selfconcept of the DHH students continuing in a special school remained stable. All three groups showed improvements in their social self-concept after the transition. The results show that DHH children expressed great concern about their socioemotional difficulties, academic achievement and self-concept. Teachers and other professionals need to know more about the DHH children’s socio-emotional development to help better these children overcome their challenges. ...
 
Tässä väitöskirjassa tutkittiin etiopialaisten kuurojen ja huonokuuloisten oppilaiden sosio-emotionnaalisia ongelmia ja minäkäsitystä eri koulumuodoissa (erityiskouluissa ja erityisluokilla) ja vertailuryhmänä oli kuulevia oppilaita. Lisäksi tutkittiin kuurojen ja huonokuuloisten oppilaiden akateemisia saavutuksia, minäkuvaa ja sosiaalista hyvinvointia heidän siirtyessään neljänneltä luokalta viidennelle luokalle. Tässä siirtymävaiheessa erityisluokilla olleet kuurot ja huonokuuloiset siirtyivät yleisopetukseen. Tutkimukseen osallistui 103 oppilasta, jotka oli valittu seitsemästä etiopialaisesta kaupungista. Heidät oli valittu kuurojen kouluista, kuurojen erityisluokilta ja kuulevien kouluista. Ensimmäisessä mittauksessa (Time 1) oppilaat olivat neljännellä luokalla. Vuoden kuluttua, toisella mittauskerralla, mukana oli 72 viidennelle luokalle siirtynyttä oppilasta (Time 2). Tutkimus oli kolmeosainen. Oppilaat arvioivat sosio-emotionaalisia vahvuuksiaan ja vaikeuksiaan ”Strength and Difficulties Questionnaire” (Goodman, 1997) mittarilla. Oppilaiden minäkäsityksen mittaamiseen käytettiin Self-Descriptiion Questionnarie-I (Marsh, 1990) mittaria. Tulokset osoittivat, että kuuroilla ja huonokuuloisilla oli vakavampia sosio-emotionaalisia vaikeuksia kuin kuulevilla oppilailla.Verrattuna kuuleviin oppilaisiin kuuroilla ja huonokuuloisilla oppilailla (riippumatta kummassa koulumuodossa he opiskelivat) oli myös heikompi minäkäsitys ja heikompi menestys koulussa. He olivat heikompia erityisesti lukemisessa ja heillä oli huonompi suhde vanhempiinsa. Erityiskouluissa olevilla kuuroilla ja huonokuuloisilla oli parempi itsetunto fyysisestä ulkonäöstään kuin kuulevilla tai erityisluokilla olevilla kuuroilla ja huonokuuloisilla. Ystävyyssuhteissa, matematiikassa ja fyysisissä kyvyissä ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa ryhmien kesken. Erityisluokilla olevien kuurojen ja huonokuuloisten koulumenestys ja akateeminen minäkuva laski, kun he siirtyivät yleisopetukseen viidennelle luokalle. Erityiskouluissa olevien kuurojen ja huonokuuloisten oppilaiden akateemisiin saavutuksiin ja minäkuvaan ei tullut muutoksia heidän siirtyessään viidennelle luokalle. Sosiaalinen minäkäsitys kehittyi positiivisesti kaikilla kolmella ryhmällä siirtymän myötä. Tulokset osoittivat, että etiopialaisten kuurojen ja huonokuuloisten oppilaiden tilanne (sosio-emotionaaliset vaikeudet, koulumenestys ja minäkuva) on hyvin huolestuttava. Opettajien ja muiden alan ammattilaisten on tärkeää tietää kuurojen ja huonokuuloisten oppilaiden tilanne pystyäkseen paremmin auttamaan heitä ja vastaamaan esille tuleviin haasteisiin. ...
 
Publisher
Jyväskylän yliopisto
ISBN
978-951-39-7617-0
ISSN Search the Publication Forum
2489-9003
Contains publications
  • Artikkeli I: Mulat Gebrekirstos, M., Savolainen, H., Lehtomäki, E., & Kuorelahti, M. (2015). Socio-emotional Problems Experienced by Deaf and Hard of Hearing Students in Ethiopia. Deafness and Education International, 17 (3), 155-162. DOI: 10.1179/1557069X15Y.0000000002
  • Artikkeli II: Mulat Gebrekirstos, M., Savolainen, H., Lehtomäki, E., & Kuorelahti, M. (2016). The Self-Concept of Deaf/Hard-of-Hearing and Hearing Students. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 21 (4), 345-351. DOI: 10.1093/deafed/enw041
  • Artikkeli III: Mulat Gebrekirstos, M., Lehtomäki, E., & Savolainen, H. (2019). Academic achievement and self-concept of deaf and hard-of-hearing and hearing students transitioning from the first to second cycle of primary school in Ethiopia. International Journal of Inclusive Education, 23 (6), 609-623. DOI: 10.1080/13603116.2018.1441913
Keywords
deaf and hard of hearing students socio-emotional problems self-concept inclusive education mainstreaming Ethiopia self concept oppilaat koululaiset erityisopetus yleisopetus kuulovammaiset kuurot huonokuuloisuus sosioemotionaaliset taidot minäkuva Etiopia
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7617-0

Metadata
Show full item record
Collections
  • JYU Dissertations [130]
  • Väitöskirjat [3176]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The role of parents' and teachers' child-related competence beliefs in the development of students' self-concept of ability 

    Pesu, Laura (University of Jyväskylä, 2017)
    Individuals’ perceptions about their abilities, that is, self-concepts of abilities, are crucial determinants of academic achievement and education-related choices. The aims of this research were to examine the role ...
  • Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista 

    Sivunen, Nina (2013)
    Sivunen, Nina 2013. Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista. Kasvatustieteen Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 82 s. Maamme opetus ...
  • Avustavien teknologioiden käyttö opetuksessa kuurojen ja huonosti kuulevien opiskelijoiden inkluusioon 

    Valtonen, Waltteri (2020)
    Tässä tutkielmassa tutustun erilaisiin teknologisiin ratkaisuihin, joilla voidaan tehostaa kuurojen, huonosti kuulevien ja muista oppimisvaikeuksista kärsivien opiskelijoiden etäopetusta. Tärkeimmät havainnot liittyvät ...
  • Kerromme kuulevien koulusta : viittomakielisenä oppilaana yleisopetuksessa 

    Sivunen, Ulla (2007)
    Nykyään monet kuurot ja huonokuuloiset oppilaat integroidaan yleisopetukseen. Osa integroiduista lapsista on viittomakielisiä, joiden näkökulmaa integraatiosta ei ole aiemmin Suomessa tutkittu. Tutkimuksessa selvitettiin, ...
  • The role of mothers' beliefs in students' self-concept of ability development 

    Pesu, Laura; Aunola, Kaisa; Viljaranta, Jaana; Hirvonen, Riikka; Kiuru, Noona (Elsevier, 2018)
    The aim of this study was to investigate whether the child-related competence beliefs of mothers are associated with the development of Finnish adolescents' self-concept of mathematics and literacy ability during their ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre