The self-concept and socio-emotional development of deaf and hard-of-hearing students in different educational settings and their hearing peers in Ethiopia
This thesis examined the socio-emotional problems and self-concept of deaf and
hard of hearing (DHH) students in different educational settings (special class/
unit, special school) compared to those of hearing students in Ethiopia.
Furthermore, the study investigated the transition of DHH students from 4th grade
(cycle 1) into 5th grade (cycle 2) in relation to the academic achievement, academic
self-concept and their social wellbeing. In this transition DHH students from
special class/ unit transited into mainstream education. A total of 103 students
selected from seven towns in Ethiopia, representing three groups in different
school settings participated in the first study when they were in Grade 4 (Time 1).
The second measurement was made after a year on 72 participants who
transitioned to Grade 5 (Time 2). The aims of the study were addressed in three sub
studies. Data was collected using the self-report version of Strengths and
Difficulties Questionnaire (Goodman, 1997) to measure the socio-emotional aspects
and the Self-Description Questionnaire (SDQ-I, Marsh, 1990) to measure the
multidimensional aspects of children’s self-concept. The results showed that,
compared to the hearing sample, the DHH students experienced more severe socioemotional
problems across all dimensions. In comparison to their hearing peers,
DHH students (regardless of their educational setting) had a lower self-concept in
the areas of general self, general school, reading, and parental relations. The DHH
students in the special school showed a higher self-concept in regard to their
physical appearance than the hearing and DHH students in the special class. There
were no statistically significant differences between the groups in the self-concept
dimensions of peer relations, mathematics, and physical abilities. The academic
achievement and academic self-concept of DHH students decreased when they
transferred to the mainstream setting, while the academic achievement and selfconcept
of the DHH students continuing in a special school remained stable. All
three groups showed improvements in their social self-concept after the transition.
The results show that DHH children expressed great concern about their socioemotional
difficulties, academic achievement and self-concept. Teachers and other
professionals need to know more about the DHH children’s socio-emotional
development to help better these children overcome their challenges.
...
Tässä väitöskirjassa tutkittiin etiopialaisten kuurojen ja huonokuuloisten oppilaiden
sosio-emotionnaalisia ongelmia ja minäkäsitystä eri koulumuodoissa (erityiskouluissa
ja erityisluokilla) ja vertailuryhmänä oli kuulevia oppilaita. Lisäksi tutkittiin
kuurojen ja huonokuuloisten oppilaiden akateemisia saavutuksia, minäkuvaa
ja sosiaalista hyvinvointia heidän siirtyessään neljänneltä luokalta viidennelle luokalle.
Tässä siirtymävaiheessa erityisluokilla olleet kuurot ja huonokuuloiset siirtyivät
yleisopetukseen. Tutkimukseen osallistui 103 oppilasta, jotka oli valittu seitsemästä
etiopialaisesta kaupungista. Heidät oli valittu kuurojen kouluista, kuurojen
erityisluokilta ja kuulevien kouluista. Ensimmäisessä mittauksessa (Time 1)
oppilaat olivat neljännellä luokalla. Vuoden kuluttua, toisella mittauskerralla, mukana
oli 72 viidennelle luokalle siirtynyttä oppilasta (Time 2). Tutkimus oli kolmeosainen.
Oppilaat arvioivat sosio-emotionaalisia vahvuuksiaan ja vaikeuksiaan
”Strength and Difficulties Questionnaire” (Goodman, 1997) mittarilla. Oppilaiden
minäkäsityksen mittaamiseen käytettiin Self-Descriptiion Questionnarie-I
(Marsh, 1990) mittaria. Tulokset osoittivat, että kuuroilla ja huonokuuloisilla oli
vakavampia sosio-emotionaalisia vaikeuksia kuin kuulevilla oppilailla.Verrattuna
kuuleviin oppilaisiin kuuroilla ja huonokuuloisilla oppilailla (riippumatta kummassa
koulumuodossa he opiskelivat) oli myös heikompi minäkäsitys ja heikompi
menestys koulussa. He olivat heikompia erityisesti lukemisessa ja heillä oli huonompi
suhde vanhempiinsa. Erityiskouluissa olevilla kuuroilla ja huonokuuloisilla
oli parempi itsetunto fyysisestä ulkonäöstään kuin kuulevilla tai erityisluokilla olevilla
kuuroilla ja huonokuuloisilla. Ystävyyssuhteissa, matematiikassa ja fyysisissä
kyvyissä ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa ryhmien kesken. Erityisluokilla
olevien kuurojen ja huonokuuloisten koulumenestys ja akateeminen minäkuva
laski, kun he siirtyivät yleisopetukseen viidennelle luokalle. Erityiskouluissa olevien
kuurojen ja huonokuuloisten oppilaiden akateemisiin saavutuksiin ja minäkuvaan
ei tullut muutoksia heidän siirtyessään viidennelle luokalle. Sosiaalinen minäkäsitys
kehittyi positiivisesti kaikilla kolmella ryhmällä siirtymän myötä. Tulokset
osoittivat, että etiopialaisten kuurojen ja huonokuuloisten oppilaiden tilanne
(sosio-emotionaaliset vaikeudet, koulumenestys ja minäkuva) on hyvin huolestuttava.
Opettajien ja muiden alan ammattilaisten on tärkeää tietää kuurojen ja huonokuuloisten
oppilaiden tilanne pystyäkseen paremmin auttamaan heitä ja vastaamaan
esille tuleviin haasteisiin.
...




Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-7617-0ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Contains publications
- Artikkeli I: Mulat Gebrekirstos, M., Savolainen, H., Lehtomäki, E., & Kuorelahti, M. (2015). Socio-emotional Problems Experienced by Deaf and Hard of Hearing Students in Ethiopia. Deafness and Education International, 17 (3), 155-162. DOI: 10.1179/1557069X15Y.0000000002
- Artikkeli II: Mulat Gebrekirstos, M., Savolainen, H., Lehtomäki, E., & Kuorelahti, M. (2016). The Self-Concept of Deaf/Hard-of-Hearing and Hearing Students. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 21 (4), 345-351. DOI: 10.1093/deafed/enw041
- Artikkeli III: Mulat Gebrekirstos, M., Lehtomäki, E., & Savolainen, H. (2019). Academic achievement and self-concept of deaf and hard-of-hearing and hearing students transitioning from the first to second cycle of primary school in Ethiopia. International Journal of Inclusive Education, 23 (6), 609-623. DOI: 10.1080/13603116.2018.1441913
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [130]
- Väitöskirjat [3176]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The role of parents' and teachers' child-related competence beliefs in the development of students' self-concept of ability
Pesu, Laura (University of Jyväskylä, 2017)Individuals’ perceptions about their abilities, that is, self-concepts of abilities, are crucial determinants of academic achievement and education-related choices. The aims of this research were to examine the role ... -
Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista
Sivunen, Nina (2013)Sivunen, Nina 2013. Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista. Kasvatustieteen Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 82 s. Maamme opetus ... -
Avustavien teknologioiden käyttö opetuksessa kuurojen ja huonosti kuulevien opiskelijoiden inkluusioon
Valtonen, Waltteri (2020)Tässä tutkielmassa tutustun erilaisiin teknologisiin ratkaisuihin, joilla voidaan tehostaa kuurojen, huonosti kuulevien ja muista oppimisvaikeuksista kärsivien opiskelijoiden etäopetusta. Tärkeimmät havainnot liittyvät ... -
Kerromme kuulevien koulusta : viittomakielisenä oppilaana yleisopetuksessa
Sivunen, Ulla (2007)Nykyään monet kuurot ja huonokuuloiset oppilaat integroidaan yleisopetukseen. Osa integroiduista lapsista on viittomakielisiä, joiden näkökulmaa integraatiosta ei ole aiemmin Suomessa tutkittu. Tutkimuksessa selvitettiin, ... -
The role of mothers' beliefs in students' self-concept of ability development
Pesu, Laura; Aunola, Kaisa; Viljaranta, Jaana; Hirvonen, Riikka; Kiuru, Noona (Elsevier, 2018)The aim of this study was to investigate whether the child-related competence beliefs of mothers are associated with the development of Finnish adolescents' self-concept of mathematics and literacy ability during their ...