dc.contributor.author | Kivioja, Karita | |
dc.date.accessioned | 2012-09-03T13:15:26Z | |
dc.date.available | 2012-09-03T13:15:26Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1225102 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38452 | |
dc.description.abstract | Tutkielmani tarkastelee kitaransoiton alkeisopetusta kansalaisopistossa. Tutkimuksen lähtökohtana käytän proseminaarityössä laatimaani kitaransoiton alkeisopetusmenetelmää. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää oppilaiden tavoitteita ja tarpeita sekä sitä, miten menetelmäni ja materiaalini vastaavat näihin tarpeisiin.
Tutkimusmenetelmäni on toimintatutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytin oppilaskyselyitä, äänitettyjen tuntien litterointeja, tuntisuunnitelmiani ja suunnittelutyössäni käyttämääni päiväkirjaa. Aineistonkeruu oli pääsääntöisesti laadullista. Tutkimuskohteena oli yksi opetusryhmä, jossa oli 14 oppilasta. Tutkimuksen kesto oli yhteensä 12 viikkotuntia kansalaisopiston syyslukukaudella 2005.
Kurssini perustuu säestämisen ja melodiasoiton harjoitteluun. Säestäminen pitää sisällään sointujen harjoittelua ja säestystekniikoita. Melodioita harjoitellaan soittamaan sekä nuoteista että tabulatuureista. Eniten kurssin aikana oppilaat kokivat oppineensa sointuja ja lukemaan nuoteista. Alkukyselyssä selvitin oppilaiden odotuksia ja tavoitteita kurssilta, niin soittoteknisesti kuin musiikkityylillisesti. Loppukyselyssä selvitin oppilaiden tyytyväisyyttä kurssin sisältöön, harjoittelun ja motivaation määrää sekä mitä he olivat konkreettisesti kurssin aikana oppineet.
Tutkimukseni tärkeimpänä tuloksena on opettajan työn dynaamisuuden hahmottaminen ja omaan asiantuntijuuteeni luottaminen. Oman opettajuuden jatkuva arvioiminen ja kehittäminen ovat osa työtäni. Tutkimuksen myötä löysin tällaisen arvioimisen ja kehittämisen käytännön työkaluksi spiraalimallin, joka koostuu suunnittelusta, toteutuksesta ja reflektiosta. Tutkimuksessa totesin myös, että opetusmenetelmäni ja tapani muodostaa opetussisällöt jokaisen ryhmän tarpeisiin sopivaksi on toimiva. Tärkeä tulos ja mahdollinen jatkotutkimusaihe on ryhmäopetusmenetelmien puuttuminen käytännön opetuksestani. | |
dc.format.extent | 80 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Kitara | |
dc.subject.other | soittaminen | |
dc.subject.other | alkeisopetus | |
dc.subject.other | toimintatutkimus | |
dc.subject.other | opettaminen | |
dc.subject.other | kansalaisopisto | |
dc.title | Kitaransoiton alkeisopetus : toimintatutkimus Jyväskylän seudun kansalaisopistossa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201209032305 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.subject.method | Toimintatutkimus | |
dc.date.updated | 2012-09-03T13:15:27Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | kitara | |
dc.subject.yso | soittaminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kansalaisopistot | |
dc.subject.yso | Jyväskylä | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |